seKiTar cAtaTan ‘LivE dr pArLiMen’

April 30, 2008

Aku pn sebenarnya x tau kul brape start ‘Live dr Parlimen’ nih td. Tetiba jek adik aku jerit suh bukak TV1. Aku igtkn tunjuk pasal Man U g final Champions League tu ke. Ala klu pasal tu aku pn x heran coz aku brjaga tgk game nye (wlupn duk sesak nafas spanjang masa). Uper2nya siaran langsung dari Parlimen. Haha menarik gak nih. Slalunye aku dpt tgk sidang live nih di Klantan jek. Kali ni di Parlimen lak. Ade pembaharuan walaupun 30 mnt jek, tp bile aku tgk jam dh trbabas smpai 45 mnt. Mungkin sbb penerbit tu x smpai hati nk cut time PM ngah bagi jawapan. Kualiti gambo pn cantik. Xde la cam kat cd2 yg aku beli tu or liputan sidang parlimen lepas2. Kali ni puas aku tgk wajah2 pimpinan aku yg menang aritu. Tok Guru Hj. hadi pn segak jek. Berbaju melayu bersamping dgn ‘kot’ nye.

Seperti biasa yang aku tgk puak Pakatan Rakyat ni la yg menghidupkan Dewan Rakyat nih. Sementelah plak YDP Dewan Rakyat nye org baru. Tunggang langgang jadinye perjalanan majlis tu td. Ntahapa2 cakapnya sampai aku pn naik hangin. Kejap kata boleh, kejap kata muktamad. Mangkuk btoi. bior di rasanya kena hentam ngan si Karpal Singh tu. Hingga smpai satu masa tu dia gunakan kuasa sndiri utk menolak soalan tambahan yang nk dikemukakan pada PM. Boleh plak cmtu. Kit Siang (MP Kawasan aku tu) bangun minak penjelasan. Klu xleh nk bg soalan tambahan baik PM datang baca jek jawapan lepas tu blah pegi, katanya. Namun aku lihat PM menggunakan kebijaksanaannya memandangkan siaran sidang kali ini dibuat secara langsung pastinya akan memalukan pihak kerajaan jika tidak diberi laluan unuk soalan tambahan. Dia mintakYDP Dewan Rakyat yg mangkuk tu benarkan soalan tambahan. Pudor giler muka mangkuk tu. Haha amik kau. Nak ngampu x kene tempat. Klu 2004 dlu mgkin ar seswai sikap ko cmtu.

Sidang kali nih gak spt biasa mncerminkan akhlak MP kjaan yg begitu buruk skali. Contohnya sewaktu Karpal Singh ingin meminta penjelasan YDP Dwn Rakyat, bangun Bung Mokhtarudin untuk mnganggunya sehinggakan ke satu tahap menghina fizikal Karpal Singh apabila mencabarnya bangun berdiri. Mmg tahap cipan btoi akhlak mamat nih. Sama la jugak ngan bekas menteri yg meraba bontot pelayan kelab tu. Muka x malu selamba jek dtg Parlimen tu. Ape jenis orang la depa nih. Betoi arr Karpal Singh kata diorg nih ‘big foot’

Esok aku nk tgk aksi seterusnya MP2 nih berbahas. Harapnya jgn ada perancangan time wakil kjaan brcakap jek diambil secara langsung. Bila time pembangkang dipotong2. Kalau leh abiskan jek smpai kul 2 ptg tu. Puas sket tgk aksi n gelagat badut2 BN tu 😀

Leave a Reply

