kaLau SumA naIk, aPa yaNG tuRun???

August 29, 2008

i

Hari ini Ngok Omar (sebab dia teramat bongok), Menteri yang berpunyakan seorang adik yang pernah didakwa mengedar syabu membuat kenyataan tegas lagi ganas dalam akhbar KOSMO.

“Surcaj ini bukan perkara baru, cuma kali ini ia dalam bentuk peratusan harga tiket.” katanya pada sidang media di lobi Parlimen semalam.”

katanya lagi…

“Beliau memberi alasan kadar surcaj itu tidak ada kena mengena dengan peningkatan harga minyak kerana kenderaan awam masih menggunakan diesel subsidi RM1.43 seliter.

“Ada banyak sebab lain surcaj ini dikenakan. Pertama, laluan sehala saja contohnya dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu penumpang penuh, tapi laluan sebaliknya bas kosong.

“Juga ditambah dengan peningkatan kos operasi lain seperti mereka kena bayar gaji pemandu pada kadar tinggi, bayar kerja lebih masa serta pembelian alat ganti dan penyelenggaraan bas,” jelasnya.”

Haha…aku yang baca pun duk penin (bukan panen)…Bila masa pulak rakyat kat negara nih menjadi penanggung kerugian sesuatu perniagaan. Kenapa menteri yang bodoh lagi dungu nih x bercakap mewakili rakyat? Bukankah Ngok Omar ni dilantik oleh rakyat untuk menjadi wakil kepada rakyat? kenapa pula dia bercakap menjadi wakil majikan? wakil empunya syarikat? kalau pun xnak bercakap mewakili kaum melayu banjar, x bolehkah dia bercakap mewakili kaum melayu jawa? suku kaumnya sendiri? adakah suma melayu² jawa di Tanjung Karang tu kaya sepertinya? kalau rakyat menelah ucapannya itu dengan maksud yang tersirat bagaimana? maksud tersirat yang bagaimana? alaaa cam biasala. kalau cakap utk majikan atau wakil syarikat mestila ada masyuk. x banyak pun sedikit. Itulah maksud tersirat yang rakyat faham. Ngok Omar x leh nak marah klu rakyat berbahasa demikian. Yang aku pelik sejak bila pulak peniaga atau usahawan nih berniaga tidak mahu menerima kerugian? bukankah amalan perniagaan ada yang untung dan ada masa rugi. xkanlah xnak langsung menanggung kerugian. entah sifir apa ini? waduh waduhhhh… kenapa la melayu jawa UMNO nih masih sayangkan dia???

Kemudian selak lagi…jumpa la kisah berita yang ni plak…

nilai zakat negeri Perak hampir sama nilai sekilo ayam bersih

i

Nilai zakat pun dah naik weh oiiiiii…Kah kah kah…Ingatkan minyak dah turun 15 sen (nilai penurunan tertinggi dalam tempoh 51 tahun) habis suma benda turun. Semalam akak aku kata ayam pun dh naik. Bukan naik pokok nak tidoq…tapi harga ayam dah naik. rm 7 lebih sekilo. Arghhhh x mkn ayam la aku. Nyaris la bulan pose dh dekat. Leh gak mengatur strategi mencari masjid yang sediakan juadah berbuka paling sedap. Jangan kali ni suma masjid buat air sirap ngan buah kurma je dah la. Alasannya x mampu nak tanggung kos operasi. Mampussss…

i

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: