mUSti rAjin…

October 10, 2008

i

“Dan hendaklah ada diantara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.” – Surah Ali ‘Imran : 104
i

AlhamduliLLah semalam pemuda kawasan aku mengadakan usrah. Syukurlah pengisian rohani bagi kami yang amat kurang ilmu ini tetap terus berjalan walaupun suasana sambutan ‘Aidilfitri masih terasa. Bertuahnya duk di Ipoh Timor nih. Kawasan lain pun mungkin sama keadaannya dengan kawasan aku, ataupun makin hebat. Cuma jgn makin teruk dah la. Kawasan aku nih antara kawasan yang paling x berpotensi untuk menyuburkan gerakan dakwah di Perak ni, bagi pandangan sesetengah insan la. Mungkin pendapatnya sesuai dikaitkan dengan pendapat nafsu. Bagi aku, walau duduk dikawasan mana pun, urusan dakwah dan tarbiyah tetap kena jalan. RasuluLLah SAW dah perturunkan segala kisah hidupnya kepada kita untuk dijadikan bacaan dan pengajaran. Sapa sangka bumi Makkah akan subur dengan dakwah Islamiyah ketika nabi mula² mendapat wahyu dari ALlah SWT dahulu. Barangkali Ipoh Timor, kawasan aku ni jugak berpotensi menjadi seperti Makkah itu. Usaha yang patut didahulukan, tawakkalnya kemudian. Bercakap berdasarkan ilmu dan iman, bukan dengan nafsu dan perut yang kenyang.

Aduhhh…membebel plak

Sambung cite…

Program brmula awal coz agak ramai pemuda kawasan yang mulai berpuasa sunat 6 Syawal. So agenda iftar jama’ie diberi keutamaan. Hanya kami berlima saja yang berbuka di markaz PAS kawasan, tempat usrah diadakan. Salman, zul, syeikh, ust Yop dan aku. Yang lain mungkin sibuk dengan urusan sendiri, atau ada yang masih belum habis dengan urusan kerja.  Xpela, dulukan yang mana patut didulukan. Walau berlima, tapi juadahnya cam 50 org makan. Haha, sms s/u pemuda nyer pasal la nih. Arahan bawak juadah memasing. Dah bawak, kumpul² jadik menimbun lak. Xpe, rezeki pas terawih kang la (igt bln Ramadhan ke). Usai iftar, bersolat jemaah maghrib diimami ust. Yop. Nyaris kali ni x bwk surah panjang. Mungkin nak mengejar waktu. Zikir ma’thurat dialunkan selepas itu. Sket demi sket ruang dipenuhi. Selesai sunat rawatib, menyusul bacaan ayat suci. Sorang 2 ayat dah cukup. Bagi yang dah lancar, mungkin rasa terlalu sikit, tapi berlawanan dgn yang masih merangkak. Rasa cam nak lari pun ada. Nyaris pintu kuar dah kena pagar. Hehe…

Sambung kemudiannya dengan buku Penyakit Umat Islam karangan Dr. Sayyid Muhammad Noh. Buku yang amat bagus buat kalian membacanya. Nampak apa yang tercatat dalam buku itu berlaku dikalangan kita, orang yang mengaku nak berjuang dijalan ALlah ni. Bekas naqib aku pun sama. Ustaz² yg join usrah pemuda kawasan aku pun tumpas. Mudah²an ianya x berjangkit pada aku dan mereka². Bak kata Ust Yussaini dalam blognya :

“Salah satu cara mensyukuri nikmat ini adalah mencintai perjuangan Islam dan jemaah ini dengan sepenuh hati dan jiwa raga

Naqib malam tadi jatuh pada giliran Zul. Kembarnya si Mizan x datang lak. Mizan lain lak yang dtg. Mungkin sdg menantikan detik² indah menjadi ehem ehem…. Mudah²an nikmat yang ALlah beri kat dia, x membuatkan dia jauh dari jemaah hendaknya insyaALlah.

AlhamduliLLah dah tamat bab ke 3 : ‘Isti’jal. Pasnih nak masuk tajuk ke 4 : Uzlah. Kalau diamat-amati, memang kupasan dalam kitab ni tuju terus ke diri kita. Sama ada sedar atau dibawah sedar je. Aku suggest yang belum baca belilah buku nih. Sungguh bagus. Akunye pemuda pun dah hampir 4 tahun berusrah bersama baru abiskan tajuk ke-3. Setelah ditop-up skit sorg, pgram ditamatkan awal kerana ada mesyuarat pramajlis sambutan ‘Aidilfitri PAS Kawasan Ipoh Timor selepas itu. Dengan kehadiran pemuda seramai 15 orang, mudah² ianya mampu menjadi al-Hawriyyun.

“Seseorang yang mendakwa dia mencintai ALlah SWT, sudah pasti dia akan mencintai apa yang dicintai ALlah SWT”

i



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: