peNAt LagIK…

November 1, 2008

i

Jumaat 31okt08ke Kedah. Ihtifal PASTI Kebangsaaan 2008 di sana. G ngan bas. Nun nunggu kat Stesen Kamunting. Jenuh. Tapi keja nye pasal, redah je la. Nak wat camne. Dah majoriti pemenang ihtifal negeri aritu dari kawasan utara Perak. Peserta Taiping la yang paling banyak menang. Memang layak sesangat.

Naik bas dr Medan Kidd kul 11 pagi. Kebetulan naik ngan team MGP. Sampai kul 12.30tgahri. Tanya pakcik teksi lokasi masjid. Aduhhh jauh katanya. X pe menapak sket. Dah kwajipan. AlhamduliLLah cuaca x panas. Sambil menapak, terpandang warung yang agak ramai pengunjung. Mungkin sedap. Singgahla test dulu. Selera bebeo makan ikan kembong bakar ngan tea o ais limau. Terus lupa yang aku tpaksa menapak semula ke masjid pastu.

Bertolak kul 3 ptg. Ikut jalan lama ke plaza tol Bukit Merah. Amik peserta nasyid Bagan Serai. Then terus sebelum singgah di R&R Gurun. Makan n solat pada yang belum. Akhirnya sampai di tempat pgram, kediaman rasmi MB Kedah di Seri Mentalon hampir jam 7 ptg. Selesai dijamu, pertandingan dimulakan dengan acara hafazan dan sajak (L) & (P). Balik ke penginapan hampir pukul 10 mlm. Aku ngan geng Perak tido kat villa. Perghhhh nama indah & mewah. Tp besa jek. Ok la jugak dari tido kat kaki lima.

Sabtu 1nov08 program bersambung. Pagi ni acara khutbah, pidato (P), azan, bercerita (L) & (P) dan nasyid. Makan peserta lambat sampai @ x sempat nak masak. AlhamduliLLah berjaya diatasi. Cam biasa, bila program membabitkan jemaah Islam jek mesti tersasar dari jadual asal. Cam dah jadi satu kemestian lak. Ntah bila la nak berubah. Sabo je la.

Akhirnya program bermula sejam dari yang dirancang. Cuaca panas terik. X da tanda² nak ujan. Musim kemarau kot kat A/Setar ni walaupun sebelum nih dlm berita heboh dok kata Kedah dilanda banjir. ALlah merancang dan kita merancang. Makan tghari pulak bermasalah. Pukul 2 masih x nampak bayang bungkus nasiknye. Klu orang besor x pe la jugak, pandai carik makan luar. Ni bebudak yang bertanding nih camna??? Hampir pukul 3 baru sampai makan. Pun x cukup. Aduh…failed betoi Kedah ni. Lastly dapat jugak numpang makan lebihan program yang kebetulan buat kat Sri Mentalon tu. Hentam je la. Aku??? makan luar ngan bos. (Bos???)

Abis program hampir kul 4 ptg. Satu kejutan kontinjen negeri aku menang juara keseluruhan setelah menjadi juara dalam acara bercerita (P), hafazan (P) dan nasyid manakala naib johan bagi acara bercerita (L), hafazan (L), pidato (P) dan khutbah. Satu keputusan di luar dugaan. Terkulat² team S’ngor nengok timb ketua kontinjen aku amik hadiah.

Balik numpang bos (Boss???). Sampai ayo kuning attend Liqa’ jap. Jasad je yg hadir, roh ntah kemana. Keletihan atau kekenyangan, aku pun x pasti yang mana satu hadir dulu. Nyaris TYdp aku dtg. Balik aku numpang dia. Selamat… thanks pada yang sudi membantu. Buat team Ihtifal PASTI Perak, sekalung tahniah buat peserta dan guru yang melatih sehingga berjaya. X lupa juga buat ibu-bapa yang bersemangat hadir memberi sokongan. Salute u all…

i

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: