poLitiK bEnGAP…

December 14, 2008

i

logo-perak

RM2 juta beli Camry bazirkan wang rakyat

IPOH: Pemimpin Pakatan Rakyat (Pakatan) yang menguasai kerajaan Perak mula menunjukkan ‘taring’ mereka apabila meluluskan pembelian 16 kereta Toyota Camry 2.4 bernilai lebih RM2 juta sebagai kenderaan rasmi Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri bagi menggantikan Perdana V6, baru-baru ini.

Langkah yang diambil kerajaan Pakatan itu juga dianggap ‘menjilat ludah sendiri’ kerana selama ini mendakwa mereka prihatin keperitan hidup rakyat.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pangkor, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir, berkata tindakan kerajaan Pakatan itu membuktikan hakikat mereka tidak mampu menahan ‘nafsu’ untuk memiliki kenderaan baru.

“Sebelum ini, ketika hendak mengambil alih kerajaan negeri daripada Barisan Nasional (BN), mereka berjanji kepada rakyat untuk terus menggunakan kenderaan sedia ada dengan alasan dapat menjimatkan wang rakyat.

“Sekarang mereka secara terbuka menggunakan alasan terpaksa membeli kenderaan baru kerana tidak boleh menanggung kos penyelenggaraan tinggi jika menggunakan kenderaan nasional,” katanya ketika dihubungi Berita Minggu di sini, semalam.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Menteri Besar, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin kelmarin bahawa mesyuarat Exco yang meluluskan perbelanjaan lebih RM2 juta bagi membeli kereta import, menggantikan Perdana V6 yang dianggap sudah uzur.

* sumber –> di sini

i

*******

i

Arinih keluar satu berita hancing dari mulut seorang yang x mau menerima hakikat kekalahan. Isunya mengenai pembelian kereta baru oleh kerajaan Perak. Wah wah wahhhh…lancang beno mulut mamat seko ni. Kalau x kenangkan dia nih ada iras-iras muka Ust. Derih Ahmad, mau je aku tampo. Haha…

Ade ke patut dia kata MB Perak x dapat nak menahan nafsu??? Iskkkk.. Kalau x dapat menahan nafsu, dah lama MB luluskan pembelian Merc sebagaimana yang dilakukan oleh kerajaan UMNO Terengganu tu. Setakat Camry tu apala sangat mewahnya. Lagipun cuba bandingkan harga maintanance Perdana V6 tu? Ok aku bagi sedikit harga yang telah dikeluarkan untuk membaik pulih kereta Perdana V6 sepanjang tahun pemerintahan BN Perak 2004-2008.

  • Setiausaha Kerajaan negeri AFD 11 RM72, 777.12
  • Penasihat Undang-undang AFD 22 RM45,517.40
  • Pegawai Kewangan Negeri AFD 33 RM83,045.50Speaker AFD 999 RM63,324.16
  • Dato Yik Phooi Hong AFQ 183 RM6,587.47
  • Dato Ho Chang Weng AFD 66 RM105, 783.99
  • Dato Ramly Zahary AFD 858 RM48,461.71
  • Dato G. Rajoo AFD 77 RM86, 925.14
  • Dato Chang Ko Youn AFD 55 RM86, 005.94
  • Dato Radzi Manan AFD 88 RM64,655.26
  • Dato Tan Chin Meng AFD 333 RM102,884.63
  • Dato Mohd. Saarani AFF 99 RM66, 921.04
  • Dato Mohd. Zaim AFD 99 RM103,896.03
  • Kapt. Najmudin AFB 64 RM27,658.60
  • Dato Siti Salmah AFF 33 RM89,259.40
  • Dato Zamry AFF 88 RM25,808.89

Jumlah: RM1,079,512.07

  • Bekas Menteri Besar, Dato Tajol Rosli Mercedes Benz ML 320 AEH 9 RM90,733.07. Tu tak termasuk sebuah lagi kereta Proton Perdana.

Jumlah penyelanggaraan kereta Bekas Menteri Besar sahaja berjumlah RM222,343.26.
Jumlah keseluruhan…RM1,301,855.33

*sumber dari blog Bumiperak

Dan yang lebih menarik, bekas MB Perak yang pernah menangis 3 hari 3 malam selepas kalah pilihanraya dahulu pakai Merc??? Mungkin nafsu Tajol Rosli x sebesar nafsu Hj. Nizar???  Ataupun memang harga Merc ketika itu lebih murah dari Perdana V6?

Sebenarnya kos penjagaan kereta Camry jauh lebih murah dan tahan lebih lasak dari kereta Perdana V6. Jadi yang mana satu kereta dapat menjimatkan duit rakyat??? Kalau dah manjang jek rosak kereta pejadah ape nak simpan lagi? Baik lego kan je dari perabih duit rakyat nak direpair. Congak mudah camni pun Zamri Kadiaq ni x leh nk pikir? Jangan nanti orang tuduh dia beli title ‘Dr.’ tu pulak. Naya jek.

i

4 Responses to “poLitiK bEnGAP…”

  1. pasbangang Says:

    hang pi tgk http://www.kintarian.blogspot.com

    aku rasa pendapat dia betoi

  2. Ngok Says:

    Tuan – tuan Budiman

    Jangan campak diri anda ke dalam api neraka.

    Berkata benar walaupun pahit atau Berdiam jika tidak mampu berkata benar.

    Tindakan kerajaan Perak di anjung kemelesetan ekonomi global ini adalah pembaziran.

    Pembaziran dengan apa hujah sekali pun tetap pembaziran tetap amalan syaitan.

    Tuan-tuan Budiman

    Lebih baik diam dari bersubahat.

    wallahualam


  3. Assalamualaikum..

    harap dapat linkkan blog kami ke blog abang

    bersatuperak.blogspot.com

    p/s: kami adalah badan gerakan mahasiswa perak yamg mendokong pakatan rakyat perak

    kami baru selesai bermesyuarat dgn mb permintaan dari MB agar media pakatan rakyat perak masukkan link kami kedalam link kalian


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: