muhaSabaH…

January 14, 2009

Dikala kita masih boleh bersenang lenang menonton tv, bermain bersama anak-anak, bergebang bersama kenkawan diwarung-warung mamak diluar, sahabat kita di bumi Gaza sedang bersusah payah mengangkat mayat sahabatnya yang lain, menyelamatkan sahabatnya yang ditimpa runtuhan bangunan, menahan diri dari kelaparan akibat peperangan yang sangat dashyat. X padan kekuatan tentera yang dianggap paling hebat menentang jutaan rakyat yang hanya bersenjatakan ketulan kerikil kecil. Menang malu kalah lagi malu. Tapi ada ke sifat malu dalam hidup puak-puak yahudi laknatuLLah ni???

Apakah pula tindakan kita? Demo g dah. Bendera Israel bakar dah. Muka Bush kena pijak dah. Agak-agak korang ape lagi ek? Mmm kempen jgn beli barangan yang ada sangkut dengan yahudi laknatuLLah tu? Kempen jgn g beli barang di TESCO. Aku rasa dah jenuh dah diulang-ulang. Naik berbuih air liur ustaz bagitau. Kekadang ustaz yang bgtau tu pun kita terserempak menggendong plastik TESCO sambil menunduk-nundukkan mukanya bagi mengelakkan diri dikenal.

Pasti ramai yang marah. Kenapa perlu prejudis dengan sang murabbi ini? Nanti dulu. Aku just nak buat perbandingan je. Kalau ustaz yang berilmu pun masih kasihkan gedung TESCO ini, apala nak diherankan dengan rakyat kebanyakkan.

Abihtu nak salahkan sapa? Ustaz tu? Mungkin dia nak lepaskan tanggungjawab diri dalam menyampaikan hal tu je. Sedangkan amalnya jauh tersasar. Kalau setakat nak pelepas diri, kita senang-senang leh jawab… “alaa, tokey kedai tu pun beli barang kat TESCO, pastu dia jual kat kedai dia”.

Yang paling haru jawab di deme … “alaa, apa nak kisah. Tok Guru pun benarkan TESCO dibuka di Kelantan”…

X ke terduduk kita bila kena jawab camtu. Isk isk isk… kejamnya jawapan. Sampai kait tok guru. Sian ke dia.

Tapi pendapat aku, inilah sebenarnya kekuatan yahudi laknatuLLah tu. Dia tau umat Islam memang tiada kekuatan untuk memboikot barangan keluaran syarikat mereka itu. 5 minit pn x sanggup. Sayang bebeno deme ngan TESCO. Sebabnya TESCO nih mesra pelanggan. Kenapa kedai runcit Islam ni x mesra pelanggan?

Mungkin jugak pekedai muslim ni membuka kedai sekadar mencari keuntungan, bukan melepaskan kefardhuan. Agak-agak ramai x pekedai runcit beragama Islam tu menunaikan tanggungjawab mereka terhadap agamanya sepertimana komitmen yang ditunjukkan oleh owner TESCO ini?

Payah gak nak jawab. Ada bukan x de. Tapi ntah la. Xpela, tepuk dada tanya iman.

i

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: