Celaru Bahasa

April 29, 2009

Sebentar menonton Buletin 1.30 TV3, pembaca berita membawakan perkembangan terkini terbaru  virus ‘Selsema BABI’. Melekat ayat BABI tu. Sedap pulak aku dengar ayat BABI tu. Nostalgia…

Tapi kenapa x disebut Selsema KHINZIR??? Dulu kata kasar sangat kalau guna ayat BABI ni. So kena guna ayat yang lebih halus dan berseni lalu digantikan dengan ayat KHINZIR.  Nak jaga hati kaum lain kununnya??? Atau nk  jaga undi yang sebenarnya???

Mungkin penggunaan BABI buat waktu sekarang lebih sesuai bagi menunjukkan tahap merbahaya yang ada pada virus tersebut.

Jangan lak pasnih ada teguran orang politik mengatakan penggunaan BABI itu terlalu kasar dan mengguris hati dan perasaan kaum lain di negara kita ini lalu ditukar namanya kembali kepada KHINZIR.

Bertuahnya menjadi kaum lain dibumi Malaysia nih

i

Selesai satu babak, masuk satu babak baru pulak. PRK Penanti terpaksa juga diberikan laluan oleh SPR setelah usaha demi usaha menggagalkannya tidak berhasil. Maka 23 Mei ini diisytiharkan hari penamaan calon dan 31 Mei pula hari pembuangan undi. PKR juga telah memperkenalkan calonnya semalam iaitu Timbalan Pengerusi Perhubungan Keadilan Negeri, Dr. Mansor Othman. Mudah-mudahan calonnya kali ini tidak bermasalah dan dapat diterima. Begitulah harapan kebanyakan rakyat. Ditakuti rakyat mulai bosan dan hilang kepercayaan andai ADUN² PKR ini sering meletak jawatan ataupun melompat parti. Dikhabarkan beliau juga akan menjawat jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 P. Pinang yang baru seandainya memenangi PRK kali ini. So 2 ADUN yang diwar-warkan memiliki peluang untuk menjawat jawatan tersebut jangan pula berkecil hati @ merajuk. Sabar bebanyak naaa…

What next??? Kuala Nerang, Kedah juga dikhabarkan bakal berlakunya PRK. Cuma ADUNnya tidak akan meletakkan jawatan walaupun telah diisytiharkan muflis oleh mahkamah tinggi Alor Setar selepas gagal menjelaskan hutang lebih RM150,000. Nampak gayanya ADUN Kuala Nerang ini bertindak berani demi mencapai aspirasi PM yang baru, yang sebelum ini mencadangkan agar tiada ADUN sesuka hati meletakkan jawatan. Maka bolehlah kita jangka selepas ini walau besar mana pun jenayah yang akan dilakukan oleh ADUN atau AP dari parti UBN, tidak akan adanya desakan untuk mereka ini mengosongkan kerusi. Andai di Jepun wakil rakyatnya baru disiasat melakukan jenayah sahaja sudah meletakkan jawatan, di Malaysia pula sudah terbukti melakukan jenayah tidak dipaksa meletakkan jawatan malah dibela pula kelakuan buruknya itu. Satu petanda kehancuran buat sistem demokrasi negara kita.

Apa kata Che Det kita?

i

Jom Mabuk…

April 25, 2009

Pesta maksiat telah bermula. Zambri mulai melanggari janjinya kepada SS Mufti Perak untuk berlaku lebih baik dari Nizar dalam memerintah Perak. Tangan mufti yang diciumnya itu seakan-akan telah dilupakan sebaik disahkan memegang jawatan utama kerajaan negeri Perak ini. Begitu juga ciuman mesra dipipi yang telah dihadiahkan oleh pak Mufti kepada mamak kudeta ini juga tidak meninggalkan kesan apa-apa malah dilanggarnya terang-terangan nasihat pak Mufti tersebut. Malanglah buat pak Mufti kerana apa yang dihajatinya untuk tidak melihat karnival Jom Heboh di negeri Perak ini tidak tercapai. Kemungkinan beliau sekarang ini tengah menyamak muncung mulutnya dek kerana telah tercium najis yang melekat di pipi mamak kudeta itu. Bagi mamak kudeta itu pula, tiada apa yang merugikannya. Lagipun umum tahu bahawa pak Mufti itu yang gilakan jawatannya yang masih disandangnya sekarang. Tanyalah bekas-bekas imam atau ustaz-ustaz di area pekan Ipoh ini.

Persoalannya, adakah pak Mufti ini akan mengeluarkan kenyataan berbaur amaran kepada mamak kudeta ini?  Sekiranya beliau berani berbuat demekian, adakah beliau sanggup kehilangan kerusi emasnya itu? Ataupun dia mengambil sikap berdiam kerana baginya kurang bercakap itu kurang berbuat dosa? Begitu barangkali sifir yang akan digunakan oleh pak Mufti ini apabila menerima serangan demi serangan masyarakat yang bencikan mungkar. Bagi mamak kudeta ini pula, sudah tentu hasil dari sikap berdiam diri pak Mufti ini bakal digunakan hujah bagi menghalalkan tindakannya. Alahhh apa nak heran, kalau Nizar pun boleh ditendang, inikan pak Mufti tua yang sudah sampai ke penghujung hayatnya. Lagipun mana  mungkin pak Mufti itu berani mengeluarkan kenyataan kerana sekarang ini kerna dikhabarkan terlalu ramai pemuka agama pro UMno BN yang mengintai-intai kerusi empuk itu. Mesti Najmudin tersenyum-senyum keseorangan ketika ini.

Cuma satu yang aku salute tang pak Mufti ni, bila dia bertindak segera fakskan garis panduan tatacara berhibur menurut Islam yang diminta oleh Ketua Pemuda PAS Kawasan aku seperti dalam kenyataan akhbar di sini

i

UMno Gadai Melayu

April 23, 2009

Antara isu yang menarik adalam berita nasional semalam ialah mengenai penghapusan keperluan pegangan 30% ekuiti Bumiputera dalam 27 sektor kecil perkhidmatan. Dalam keadaan negara masih gagal mencapai sasaran 30% ekuiti bumiputera seperti yang digariskan dalam Dasar Ekonomi Baru, nampaknya Najib Razak mengambil langkah berani menghapuskan terus Dasar ini sepertimana yang diminta oleh Parti MCA, Gerakan dan MIC, rakan parti komponennya dalam BN.

Sekiranya kita masih ingat, perkara yang sama juga pernah dibangkitkan oleh kerajaan Negeri Selangor pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim sedikit masa dahulu namun akibatnya beliau dicerca oleh keseluruhan pimpinan dan ahli Umno BN termasuk pimpinan NGO Melayu. Akibatnya isu ini terhenti begitu sahaj dan menjadi tidak popular untuk dibangkitan lagi. Nah keadaan kini menjadi sebaliknya. Kalau sebelum ini pimpinan Pakatan Rakyat yang membangkitkan persoalan perlunya pegangan 30% ekuiti Bumiputra dihapuskan, namun sekarang Najib Razak, pemimpin no. 1 pula yang bersuara. Persoalannya adakah pula selepas ini pemimpin melayu Umno ataupun NGO Melayu yang berani bersuara mempertikaikan tindakan Najib Razak ini? Ketika pemimpin UBN terus menerus menyerang Nizar kerana menjadi boneka DAP, adakah tindakan Najib Razak ini tidak boleh dipersoalkan?

Untuk pengetahuan kita, ini bukanlah tindakan membunuh usahawan kaum Melayu yang pertama dibuat oleh Najis Razak selepas menerima jawatan Menteri Perdana Malaysia ini. Sebelum ini juga, dalam memperkenalkan barisan kabinet kerajaan pimpinannya yang baru, beliau juga telah menghapuskan satu kementerian yang amat penting dalam pembangunan usahawan kaum Melayu iaitu Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi dan hanya menyerap fungsi tugas kementerian itu kepada 8 Kementerian yang berlainan. Aku harap akan ada pemimpin Umno seperti Ibrahim Ali mahupun Raja-raja Melayu yang berani bersuara mempertikaikan tindakan Najib Razak kali ini.

i

Hari buhsan …

April 23, 2009

Dah seminggu x nulis. Buhsan pelbagai tahap gaban. Baca kisah memualkan mainan politikus hancing. Cheh… kalau sbb x leh nk amik balik keter MB tu, xknlah sampai nk dijual kesemua keter tu. Betoike cinta sangat kat produk tempatan??? Cuba cek balik keter² lanun perampas kejaan kudeta Perak nih. Kesemua pakai keluaran tempatan ke? Atau dibeli semata-mata nak mengaburi mata rakyat. Biar rakyat tau aku pun cintakan produk tempatan walhal kereta itu nanti hanya digunapakai oleh orang gaji dan tukang kebun mereka sahaja utk dibawa kepasar.

i

Persoalannya??? Bagaimana pula dengan tuanku sultan pemerintah negeri kudeta Perak ini? Adakah dengan memakai Rolls Royce dan Merc mewah bermakna tuanku sultan Perak dan Raja Muda jugak gilakan produk luar dan bencikan produk tempatan? Leh kata gitu? Sah x beraninya…

i

Apapun aku harap pasnih, bila dah mula pakai Proton Perdana tu balik, jangan la harapnya kuar citer bukan² pasal nak selenggara keter ni. Pihak Proton patu amik port akan masalah yang pernah menjadi topik hangat di negeri ini suatu waktu dahulu. Harga selenggara kereta Proton Perdana yang lebih mahal dari harga kereta itu sendiri. Ya, lebih mahal. Diulang, lebih mahallll.

Kalau x berubah, sumthin wrong la with this national car. Che det patut malu la ngan produk yang dipeloporinya ini. Tapi nak buat camne, Che Det ni pn dh tak tau malu. Makin kerap lak kuar media pas Najib ni pegang kuasa. Meluat lak aku. Nasib hang la Najib. Pandai²la hang nk manage si tua kematot tu. Selembik-lembik Pak Lah, x dilayannya Che Det tu. Xkn Najib yang ada C4 (Rosmah lew) ni x mampu kot???

Satu jek yang buat aku kembali bersemangat bila tau keputusan Barclays Premiere League antara pasukan feberet aku, Man U yang berjaya mengalahkan Portsmouth 2-0. Bermakna Man U kembali ke landasan untuk menjulang kejuaraan liga BPL. Terima kasih Man U kerna membangkitkan semula rasa ghairah aku untuk menulis. Go Man U.

i

Najib surrender …

April 18, 2009

Najib: BN mungkin tidak tanding di Penanti

PETALING JAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak berkata, Barisan Nasional (BN) berkemungkinan tidak akan meletakkan calon bertanding pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri Penanti jika mendapat konsensus semua parti komponen BN.

Pengerusi BN itu berkata, BN perlu melihat terlebih dahulu sama ada pilihan raya kecil itu menguntungkan rakyat atau sebaliknya.

“Tak tahu lagi (sertai atau tidak) kita tengok dulu tapi saya tak ketepikan apa juga kemungkinan,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis Sambutan Meraikan Perdana Menteri peringkat Parlimen Pekan di sini hari ini sempena pelantikannya sebagai Perdana Menteri pada 3 April lepas.

Sehubungan itu, Najib yang juga Presiden Umno berkata, beliau akan mengadakan mesyuarat dengan Majlis Tertinggi (MT) Umno dan bertemu dengan presiden-presiden parti komponen BN bagi membincangkan perkara itu.

“Saya akan bawa perkara ini kepada mesyuarat MT akan datang, kalau tak sempat saya akan bawa kepada Biro Politik, dan juga bincang dengan presiden-presiden parti komponen BN,” katanya.

Banyak pihak mengesyorkan agar BN tidak meletakkan calon bersaing di Penanti atas beberapa alasan.

Ini termasuklah bagi mengelakkan pembaziran wang dan masa. Sejak pilihan raya umum Mac 2008, negara telah menyaksikan lima pilihan raya kecil termasuk penggunaan wang lebih RM30 juta oleh Suruhanjaya Pilihan Raya dan polis untuk mengendali dan memastikan kelancaran pilihan raya kecil.

Ulasan aku :

Kalau betoi apa yang Najib kata nih, negara bakal mencatatkan satu sejarah apabila parti terbesar dan terkuat di Malaysia mengaku kalah awal. Haha… x besh arr Najib. X kan nak menang jek. Sesekali kalah ok gak. Ntah bile lak dia duk prihatin sgt ngan wang rakyat nih? Apsai masa projek Bakun aritu xde pun pikir pasai wang rakyat? Apsai masa batalkan projek jambatan bengkok aritu, sampai trpaksa bayar ganti rugi beratus juta kat pemaju langsung x pikir pasai duit rakyat. Tetiba skang lak terpikir? Haha kencing kuat arrr korang

i

sumber berita di sini

i

Semalam punya story…

April 17, 2009

Update

Akhirnya persoalan kenapa orang yang x reti nak senyum sepanjang PRK P059 aritu terjawab. Rupanya beliau x senyum sbb menanggung sakit yang tidak ramai yang tau. Aku baru jek g ziarah dia semalam pas dapat tahu dia  akan di operet di spital berbayar yang mahai. Sakitnya korang carik senirik la. Aku doakan mudah-mudahan dia akan sembuh seperti sediakala insyaALlah.

Yang aku tau bila TEKANAN + SAKIT = Muka x leh nak senyum

Alkisahnya, diwaktu berkesempatan duduk  semeja ngan olang besau-besau parti semalam, sempatla aku melawak dan bersembang. Termasuk dengan orang yang x reti nak senyum, tulisan blogger terkenal seantero dnia arituh. Wah wah wahhh… rupanya orang yang x reti nak senyum tu dah tau isu tu. Anak dia dan ada sorg blogger tersohor dah sampaikan awai-awai. Yang herannya time sembang ngan aku n kenkawan yg lain, bukan aje senyum ala-ala brad pit dia leh kasi, tp dia siap leh buat aksi gelak gulin-gulin lagik. Keh keh kehhh…

Cm biasa dia x amik port sangat pn isu tu. Mungkin blogger tu nak naikkan rating entry dia. Buktinya blogger tu dpt lebih 150 komen kat entry tuh. Wahhh… malatop gituuu. Publisiti free beb. Kannye kena bayar. Patutnya blogger tu kena ucap time kasih kat org yg x reti nak senyum tu sbb dh tolon naikkan rating blog dia.Hehe…

So aku cadang kat blogger tu, len kali leh wat lagik kot. Try ushar-ushar memana pemimpin PAS Perak nih yang x snunuh dan huduh. Then publishkan. Musti gempaq lu nya blog beb.

Then ada sorg pimpinan ni bercerita la pasai jamuan meraikan rakyat dan petugas PRK P059 ahad nih di Dataran Tok Guru, Simpang. Ada orang dah berjanji nk sedekah lembu dengan banyaknya x tunaikan lagi. So susah la beliau. Nak x nak kenala calling-calling carik lembu. Perghhhh… dah jadik broker lembu lak beliau. Keh keh keh…

Sembang nye sembang, terkuar la citer pasal Unit Amal, satu badan beruniform dalam PAS yang telah menimbulkan kontrobasi masa PRK P059 aritu. Aku malas nak ungkit sangat arr kes aritu tu. Lagipun aku dengar dh ada kawasan nak mengusulkan sesuatu dari tindakan Unit Amal di P059 tuh. X pela, tunggu je la Muktamar Pemuda nnt. Panas kot. Hik hik hik. Back 2 da topic, aku igtkan kes tu dh setel. Rupa-rupanya melarut sampai ke program jamuan rakyat ahad nih. Diaorang sound x dpt nk bagi kerjasama nk bantu melicinkan perjalanan program.

Yang hotnya korang nak tau apa alasan yang pengarah Unit Amal tu kasi?

Alasannyaaaa… x sanggup tengok anak buah kena maki. Warghhhh hahahaha… X sanggup kena maki beb. Bila tanya sapa yang maki diorg? Dia bilang pemandu-pemandu lori yang gunakan jalan tu. Lagipun katanya aritu Unit Amal sibuk nak berjaga di Mesyuarat Agung Pemuda PAS Bkt Gantang. Dengar citer dekat ribu riban (pinjam ayat wak banjar) jugak kehadiran mesyuarat agung tu nanti. Tu pasai kesemua anggota Unit Amal dikerahkan membantu program tu. Fenomena biasa pas menang. Ramai yg berminat nak dtg mesyuarat. X le cam kawasan aku, dari dulu sampai la ni duk menang x bertanding jek. Wakakaka…

Harapnya Unit Amal pasnih toksah la guna ayat AMAL tu dah. Tukar jadik unit x sanggup nak beramal. Lagu pun tukaq dari beramal kerana ALlah ke beramal kerana makhluk yang stuju ngan aku.

Mungkin jugak pas jaga orang-orang kenamaan nih, diorang pun dh x suka nak beramal… WALlahua’lam… Mungkin diorang ada jawapannya. Aku tunggu…

i

Serba salah…

April 16, 2009

Malam semalam aku bermesyuarat cawangan bagi menentukan perwakilan cawangan dan membuat pencalonan AJK PAS Kawasan Ipoh Timor pada 26hb April ni. AlhamduliLLah segalanya berjalan lancar. X lama mana pun mesyuarat cawangan aku kali pertama ni. Cam besa, dalam setengah jam settle.

Balik je aku sempat la bukak tv memandangkan masa tido masih awal. Bukak tv, tertontonlah rancangan secara ‘Live’ dari KLCC (Kuala Lumpur Convention Centre) mengenai pelancaran model terbaru MPV pertama Prtoon, syarikat ulung automobil negara. Wahhhh, bagai dirancang-rancang pulak, elok Najib pegang je jawatan PM dia dapat rasmikan produk baru Proton ni. Kira hebat la pada aku sebab sebelum-sebelum ni PM Malaysia hanya merasmikan produk kereta aje. I’m proud with u Najib, aku menyanggah kumpulan anti PPSMI.

Cuma satu yang aku musykil, apalak dibuat dek orang tua menopause a.k.a Tun M bersama-sama Najib kat atas pentas pelancaran tuh? Aku tengok kameraman yang buat live tu terpaksa shoot video dari jauh coz nak masukkan jugak gambo org tua tuh. Nk interview pun terpaksa dedua. Memula Zainal Abidin Rawop interview Najib, then trpaksa lak interview orang tua tuh. Sungguh aku kata, siannnnn krew-krew RTM tu. Korang nyer mata aku tak tau la, tapi dari mata aku yang masih clear ni, memang nampak sgt Najib x baper selesa. Hinggakan satu ketika time Najib nak acting duduk dalam mpv tu, orang tua tu pun sama terhegeh-hegeh nak duk sebelah.

Haha, klakau klakau… Kalau dulu orang tua tu duk kata kerajaan Pak Lah kerajaan anak beranak, nah skang kerajaan Najib ni lak nk gelar kerajaan ape ek? Kerajaan kongsi kuasa kot. Muehehehe…

Agak-agak korang laaa, ape la reaksi Najib ni nanti bila dikaitkan dengan orang tua menopouse tu? Maybe Rosmah leh tolong jawab kot… Hik hik hik

i

Kenyataan Media

April 16, 2009

i

IPOH, 15 April (Hrkh) – Dewan Pemuda PAS Kawasan Ipoh Timur (DPPK IT) terkejut dan kecewa dengan kenyataan Dato’ Dr Zambry Abdul Kadir di dalam media cetak mengatakan kemenangan PAS dalam pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang baru-baru ini tidak mendapat sokongan sebahagian besar orang Melayu sebagai menafikan mahkamah rakyat bagi memilih pemimpin yang bersih dan adil.

Demikian dinyatakan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Ipoh Timur, Salmah Salleh dalam kenyataan medianya hari ini sebagai mengulas kenyataan Menteri Besar Kudeta BN Perak, Zambry Abdul Kadir.

Menurutnya, DPPK IT juga kecewa dengan dakwaan pemimpin pemimpin Umno/BN yang mendakwa parti itu mendapat sokongan besar dari orang Melayu, dalam masa yang sama menyifatkan kemenangan calon PAS, Dato’ Mohammad Nizar Jamaluddin yang menewaskan calon BN, Ismail Safian di Parlimen Bukit Gantang adalah kerana PAS mendapat sokongan dari orang Cina yang telah terpedaya dan terpengaruh dengan dakyah PAS dan DAP.

“Keputusan Pilihan raya Kecil Bukit Gantang baru-baru sebenarnya petanda jelas menunjukkan rakyat tidak bersetuju dengan cara BN mengambil alih kerajaan Perak pada awal Februari lalu. BN sebenarnya menguasai kerajaan tidak mengikut peraturan dan Perlembagaan negeri serta membelakangkan undang-undang,” katanya.

DPPK IT melihat contoh sebelum ini seperti kenyataan Dato’ Seri Tajol Rosli Ghazali pernah menawarkan diri untuk meletak jawatan sebagai Ahli Dewan Undangan (Adun) Pengkalan Hulu bagi membuktikannya bahawa rakyat tidak menolak BN pada pilihan raya umum ke-12 baru-baru ini akan berulang lagi dengan kenyataan yang sama.

“Kita mencabar jika benar-benar BN / Umno masih lagi diperlukan oleh rakyat Perak, Zambry boleh menjemput Nizar sama-sama memohon perkenan mengadap DYMM Seri Paduka Baginda Sultan Perak bagi membubarkan DUN Perak jangan hanya membuat kenyataan-kenyataan yang tidak bertanggungjawab yang akan menyebabkan pelabur takut untuk datang ke Negeri ini,” katanya.

*sumber berita dipetik di sini

i

Kelam…

April 15, 2009

update

Elly, aweq cina yang cute miut tu dah terima tawaran kekalkan jawatan EXCO k’jaan S’ngor. SO PRK yang diharap-harapkan anak Toyo tu x menjadi kenyataan. Selamatlah aku dari berkelana ke sana. Satu ingatan buat Elly, jaga sikit nilai-nilai wanita timur nih. Hang tu tumpuan ramai. Suma duk perati tingkahlaku hang. Silap langkah, confirm kena prap nye. Jangan duk ada lagi kisah-kisah kontrobesi cam yang lepas k.

AlhamduliLLah sedar x sedar dah setahun aku ber’blog’ di sini bermula pada 11  April 2008.  Walaupun terlewat, tahniah aku ucapkan buat diri sendiri. Hehe. Kiranya aku masih mampu untuk mempertahankan sifat istiqamah aku. Mudah-mudahan sikap aku terus-terusan begini, insyaALlah.

Arinih ujan dari awal pagi. Wah !!! Beshnyaaaa. Pak Yop Padang Rengas lencun satu badan. Nasib ada kain. Kalau x suar kering kat badan je la.

Semalam, 2 tahlil aku hadiri bersama saf pimpinan DPPK Ipoh Timor. Pertamanya keluarga pelajar PASTI Kawasan Ipoh Timor yang kematian bapanya akibat dikhianati. Menurut cerita waris terdekat, ALlahyarham dipaksa meminum racun dan telah menjadi kes polis. Umur ALlahyarham pun muda lagik. Dalam lingkungan awal 30an. Meninggalnya di Kuala Lumpur hari Jumaat lepas. Memenuhi tuntutan dakwah dan jemaah, aku n kenkawan pakat ziarah keluarganya semalam sambil membawa sumbangan Tabung Kebajikan PASTI Pusat buat meringankan beban keluarga ALlahyarham.

Selesai je kami bergegas pula ke rumah Hj. Khir, di Kg. Sri Kinta. Beliau kematian anak lelaki yang berusia 17 tahun. 3 hari ditempatkan di wad ICU, akhirnya menghembuskan nafas terakhir pagi isnin (semalam) jam 3 pagi. Sebab kematian akibat kencing tikus. Sayu jugak time dengo citer dari ayahnya. Maklumla, hukum adat yg patut pegi dulu si ayah, tapi si anak yang muda belia lak yg pegi.Segar bugar lak tu.

Moral of da story, jejaga la ngan sekeliling kita. Kekadang kita main sapu jek apa yang ada, tanpa peduli kebersihan. Sebelum ni pn dh ada kes pasai kencin tikus ni. X salah aku time banjir besar di Johor aritu. Tikus kencin kat atas tin minuman. Then ada lak makhluk yang main sapu jek air tin tu tanpa membasuhnya terlebih dahulu. Alhasil, meninggal la 4-5 orang. Hah, kan senang nak mati. X yah susah-susah.

Apapun, satu peringatan buat aku, x semestinya kematian itu menjemput aku time usia aku dah lanjut, dan tidak juga hanya ketika badan aku x sihat. Iskkk, mohon aku diberikan mati dalam keadaan berbuat kebajikan. Aminnn….

Buat kedua-dua keluarga, aku doakan kalian bersabar dengan ujian yang amat berat ni. Mudah-mudahan dengan sabarnya kalian akan dapat membantu mereka yang kalian sayang di sana. Buat kedua-dua ALlahyarham, semoga ALlah mengurniakan sebaik-baik perlindungan buat kalian.

Buat semua yang terlibat semalam, ribuan terima kasih atas masa yang diinfaqkan.

1