Husam tulis buku khas jawab tuduhan

KOTA BHARU 6 MeiNaib Presiden Pas, Datuk Husam Musa akan menulis sebuah buku bagi menjawab pelbagai tuduhan terhadapnya sejak kebelakangan ini untuk diedarkan sebelum muktamar tahunan parti itu bulan depan.

Beliau berkata, buku kecil itu juga akan mengandungi catatan mengenai beberapa individu dari dalam dan luar Pas bagi memberi penjelasan kepada orang ramai tentang sesuatu isu.

“Saya sedang menulis sebuah buku kecil untuk jelaskan beberapa tuduhan dan jangan ada mana-mana pihak rasa tersinggung jika nama mereka dicatatkan nanti.

“Saya duduk dalam Pas Kelantan dan dalam kerajaan negeri ini sejak 1990, saya tahu dalam dan luarnya. Mungkin selepas atau sebelum muktamar buku ini diedarkan,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau mengulas reaksi dan kenyataan yang dibuat oleh pelbagai peringkat pimpinan parti itu tentang pencalonannya sebagai Timbalan Presiden Pas.

Baru-baru ini, Husam membayangkan untuk bertanding bagi jawatan timbalan presiden parti itu sekiranya keraguan tentang hala tuju perjuangan terutama melibatkan ‘hubungan sulit’ Pas-UMNO tidak dijelaskan.

Beberapa tokoh lain turut menawarkan diri, namun Dewan Ulama Pas menegaskan jawatan nombor satu dan dua parti itu mesti disandang golongan ulama bagi memastikan parti itu tidak lari daripada perjuangan Islam.

Kelmarin, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Takiyuddin Hassan membidas golongan pro-Anwar dalam Pas yang hanya menyalahkan presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan timbalannya, Nasharuddin Mat Isa kerana mencadangkan kerajaan perpaduan.

Ekoran itu juga, Husam mengambil pendekatan untuk ‘berpuasa’ daripada bercakap kepada media mengenai perkembangan yang berlaku dalam parti itu.

Beliau mengakui sememangnya mempunyai ‘ilham’ untuk bertanding, namun apa yang lebih penting dan perlu diutamakan ialah menjaga perpaduan parti.

Mengulas saranan sinis Timbalan Ketua Pemuda Pas Pusat, Nasruddin Hassan yang meminta beliau bertanding jawatan presiden, Husam berkata, beliau bersedia untuk memberikan penjelasan dalam perjumpaan parti itu sahaja.

“Saya sudah sebut dengan media, saya ‘berpuasa’ tetapi untuk penjelasan dalam parti, saya bersedia, jadi untuk Nasruddin, kalau dia bersedia, saya bersedia untuk jumpa dia, saya ada maklumat untuk disampaikan kepadanya.

“Kalau mahu jumpa dalaman, boleh, tetapi tidak payahlah kita pergi kepada media untuk memberikan penjelasan,” katanya.

*sumber berita di sini

Dah lama sangat hati aku terbuku nak sentuh bab nih. Cuma aku memang x pandai nak mengulasnya. Aku dah khaskan isu ni utk diisi oleh opismet aku, malangnya dia pun x jumpa ilham. Kalau dah sejuk bedi (kata oghang peghak) baru nak menulis, baik x yah.

Tulisan ini seharusnya berligar pada permulaan isu yang dicetuskan oleh Nik Abduh dalam blognya di sini dan disambungnya di sini.

Salahkah isu yang dibangkitkan oleh Nik Abduh itu?

Pada aku x salah. Memang dia layak membangkitkannya.

  • Pertamanya atas dasar dia sebagai Timb. Ketua Pemuda DPPN Kelantan, sayap kanan PAS di Kelantan.
  • Keduanya sebagai anak kepada ayahanda yang bertitlekan Menteri Besar Kelantan merangkap al- Mursyidul Am PAS, yang punyai lebih masa untuk bertemu dan membincangkan apa jua isu politik dan agama dengan ayahandanya itu berbanding orang lain.
  • Ketiga dan terakhir atas dasar sayangnya beliau kepada jemaah yang menaungi perjuangannya.

Lagipun ulasan berkaitan isu yang disentuhnya itu tidak spesifik ditujukan kepada individu-individu tertentu. Bijaknya dia, menggunakan bahasa kiasan. Sapa yang makan cili, dia la yang terasa pedasnya. Begitulah lebih kurang. Aku yakin beliau bertanggungjawab dengan tulisannya itu. Xkan anak ulamak tersohor nusantara ini mahu berbuat fitnah? Aku yakin peribadinya cemerlang buat masa sekarang ini. Hadapan? WaLLahua’lam, mudah-mudahan kekal begini atau lebih baik lagi, insyaALlah.

Masalahnya yang aku nampak bilamana campurtangan dari pihak media yang memang bertujuan melaga-lagakan pimpinan PAS ni. Bukan harus lagi, dah jadi hukum WAJIB bagi media arus perdana ini melaga-lagakan pimpinan PAS ini demi survival politik parti masing-masing, yang dilihat semakin hanyut akhir-akhir ini.

Kemudian, angin xda, ribut pun xda ada lak sorang pimpinan pemuda berasal dari Pahang nih cuba mengulas juga isu ini. Aduh, perfomance PAS di Pahang aku rasa x la sebaik 5 negeri PR ni. Hancus beb. Kalau KP negeri aku or Kedah or S’ngor, aku x kisah sangat pun. Dah terbukti pun.

Mesti ada yang kata x semestinya kemenangan itu bukti perjuangan itu berjaya. Barangkali benar, tapi salahnya juga ada.

Ustaz Nasaruddin Hassan Tantawi, Timb. Ketua DPPP merangkap Ketua Pemuda PAS Pahang dalam blognya mengupas isu yang dibangkitkan oleh sahabat baiknya itu di sini. Dengan beraninya, beliau menyebut nama orang yang ingin diserangnya tidak lain tidak bukan, Naib Presiden PAS, Tn. Hj. Husam Musa. Samada kemungkinan beliau mendapat maklumat terus mengenai orang yang telah menjadi duri dalam daging kepada Mursyidul ‘Am PAS itu dari sahabat baiknya, wALlahua’lam. Dalam memberikan hujahnya, Ust. Din lebih tertarik kepada alasan kedua dari 3 alasan yang diberi oleh Hj. Husam dalam memperkatakan mengenai pencalonannya untuk jawatan Timb. Presiden PAS itu. Mungkin beliau bersetuju dengan 2 alasan yang diberikan. Maknanya dari 3 alasan, Ust. Din setuju 2 dan x stuju 1 je.

Apa alasan yang Ust. Din x suka tu aku malas nk ulas. Bukan xnk, tapi x pandai. Kang aku jadik org ketiga lak selepas Nik Abduh dan Ust Din ni. Jenuh nak menjawab pertanyaan press nnt. Haha.

Apa yang aku nak bangkitkan ialah… Wajarkah tindakan Ust. Din, seorang ahli yang ditarbiyah dengan hebat, bukan saja di dalam tetapi juga di luar negeri, seorang yangbertitle ulamak muda paling menonjol sekarang ini menyindir Hj. Husam, yang merupakan pimpinannya sendiri di dalam parti? kalau aku barangkali tiada masalah menerbitkan entry tersebut kerana bukan dikenali sangat pun, kecuali anggota² Unit Amal. Ust. Din ni Timbalan Ketua DPP Pusat. Bukan pemeriksa kira-kira, jawatan yang paling menonjol untuk direbut pada muktamar DPPN Perak nanti. Ust. Din ni dijangka akan memenangi jawatan Ketua DPPP selepas ketua DPPP sekarang telah membuat kenyataan untuk tidak mempertahankan jawatannya sekarang ini. Maknanya selepas ini kemungkinan Ust. Din akan diangkat menjadi pemimpin kepada pemuda PAS. Tentunya sesuatu yang agak memalukan seorang yg bergelar ulamak dan naqib kepada ahli-ahli pemuda PAS membuat kenyataan sindiran yang aku rasa TERAMAT KURANG ADAB kepada seorang bosnya sendiri. (walaupun aku pun x da adab kadangkala).

Apa perlu Ust. Din menjuarai isu ini? Adakah dia mahu dilihat ingin menjadi penyelamat kepada parti PAS, yang pada fikirannya nanti, seandainya Hj. Husam terpilih menjadi Timb. Presiden, beliau mahu membawa PAS kearah kehancuran barangkali? Cuba kita lihat andai kata Hj. Husam memenangi jawatan Timb. Presiden manakala Ust. Din pula memenangi jawatan Ketua DPPP. Bolehkah kita fikirkan bagaimana nanti sekiranya wujud persengketaan antara mereka berdua, adakah Ust. Din sanggup duduk dalam majlis Muktamar DPPP sekiranya perasmi muktamar itu nanti ialah Hj. Husam yang ketika itu sudah sebagai Timb. Presiden PAS? Itulah praktikal yang dilakukan oleh PAS Pusat sebelum² ini yang mana Timb. Presiden pastinya akan merasmikan Muktamar DPPP. Adakah Ust. Din akan mencemek muka mendengar ucaptama yang diberi oleh Hj. Husam nanti? Marah? Geram? Malu? Haha, aku rasa mau jugak berpeluh barangkali.

Ataupun selaku Ketua DPPP, Ust. Din tidak mahu menjemput Hj. Husam merasmikan muktamar DPPP nanti? Jemput saja selain dari Hj Husam walaupun hanya pemeriksa kira-kira yang akan merasmikan muktamar DPPP nanti. Haha, maknanya pemuda zaman Ust. Din menjadi ketuanya nanti bakal melakar sejarah baru parti. Kalau benar tilikan aku, syabas dan tahniah aku ucapkan padanya.

Oleh itu, andai ada apa-apa yang tidak kena sesama pimpinan, janganlah keluarkan kenyataan kurang bijak dalam blog (khas utk pimpinan popular mcm Ust. Din ni). Kan lebih molek pergi bertemunya secara 4 mata? Itu lebih beradab pada pendapat aku. Janganlah nilai orang itu tiada ilmu seperti kita walaupun orang itu tiada bertitlekan ulamak seperti kita. X salah pun merendah diri sepertimana kenyataan yang dibuat Hj Husam dalam utusan meloya arinih (walaupun pasti ada yg akan kata itu Hj Husam bermain politik). Kalaulah Hj Husam sanggup turun bertemu Ust. Din, xkanlah Ust. Din x boleh? Sifat merendah diri bagi aku satu keperluan buat pimpinan. Bukan tertumpu pada ahli semata².

Ust. Din kena ingat bahawa Ust. Din memimpin satu lajnah yang sangat penting dalam DPPP iaitu Akademi Kepimpinan Pemuda. Mahukah pemimpin yang lahir dari akademi ini nanti mempunyai sifat tidak beradab dengan pimpinan seperti Ust. Din (termasuk juga diri aku sendiri)? Sudah tentu Ust. Din tidak mahu. Aku lebih² lagi menentangnya.

Serahkanlah urusan kepimpinan itu kepada perwakilan. InsyaALlah PAS ini parti keramat kata Ust. Deghih, antara mas’ul Ust. Din tu. ALlah akan jaga parti PAS ini dari pemimpin yang tidak jujur, insyaALlah. Aku yakin dan Uts. Din pun kena yakin yang tu. Aku harap lepas ni jangan keluarkan lagi kenyataan² kurang bijak tu. Kalau boleh, belajarlah dengan Ketua DPPP sekarang ini. Masih ada masa. Buang jauh-jauh sifat merasa aku lebih bagus dari terus bersarang dalam diri kita ni sepertimana kisah Nabi Musa ketika bermusafir dengan Nabi Khidzir a.s dahulu.Sudah tentu Ust. Din hadam kisah ini.

Akhir kata, ,maafkan aku atas teguran ini. Aku juga cintakan jemaah ini sebagaimana yang lain² nya. Mudah-mudahan boleh dijadikan muhasabah yang berguna buat diriku sendiri pada masa-masa akan datang, insyaALlah.

i

Black 7th. May

May 7, 2009

Sidang DUN Perak telah ditangguhkan ke satu tarikh yang lain oleh Speaker DUN yang Haram J***H itu. Nampak gayanya sidang DUN kali ini telah menjadi satu sejarah baru negeri Perak apabila bukan sahaja memiliki MB Haram tetapi juga Speaker DUN yang Haram.

Tahniah rakyat Perak kerana telah berjaya mencipta satu lagi sejarah baru negeri ini. Terima kasih kepada semua yang mengikuti siaran secara ‘live’ dari blog aku ini.

Tuanku Raja Muda Perak telah selesai menyampaikan titah di raja. Pelik, ucapan yang tidak sampai setengah jam, tetapi terpaksa menunggu sehingga 5 jam untuk di sampaikan. Mungkin juga baginda terpaksa memendekkan ucapan untuk memberi peluang kedua-dua belah pihak menyambung pergaduhan yang terhenti sebentar tadi.

Blogger Al-Husseyn pula telah diusung keluar oleh bentara pejabat PAS Perak.Beliau yang mengidap gout akhirnya mengalah dan meminta maaf kepada Pagawai IT Perak tersebut kerana merampas kerusi beliau tanpa sedar.

Kalau dahulu kes usung mengusung ini begitu popular di era Reformasi 1999 dalam kes DSAI, nampak gayanya kali ini ia menjangkit pula di negeri Perak.

Insiden merampas kerusi speaker DUN Perak telah menjangkit pula ke dalam pejabat PAS Perak ketika ini dimana kerusi Pegawai IT PAS Perak pula telah dirampas oleh blogger Al-Husseyn. Nampak gaya belum ada tanda-tanda blogger itu mahu menyerahkan kembali kerusi yang dirampasnya. Buat sementara waktu, Pegawai IT PAS Perak itu terpaksa bersidang di atas lantai pejabat.

Speaker kereta salah seorang penyokong Pakatan Rakyat telah dicuri. Aikkk… speaker keter punya citer pun masuk???

ADUN BN Kenering, Hasbullah kelihatan mulai tidak dapat menahan sabarnya ketika ini.

Sidang DUN dimulakan kembali. Speaker Halal sedang bertekak dengan Speaker Haram ketika ini. Usaha membawa Tuanku Raja Muda masih tidak kesampaian. Aku rasa lebih baik Tuanku Raja Muda berangkat pulang dari terus menjadi orang bodoh menanti pertelingkahan yang tidak berkesudahan ini.

Polis telah menuju masuk ke dalam dewan untuk menurunkan Speaker Halal.

Bomoh aku tidak berehat untuk memberikan laporan terkini. Diberitakan sekiranya selepas rehat sejam ini, Speaker DUN yang sah, YB Sivakumar tidak berganjak dari kerusi speaker, pihak polis akan dibawa masuk kedalam dewan untuk membawanya keluar secara paksaan.

Polis masuk dewan? Dalam BN, macam-macam boleh.

Sidang DUN ditangguhkan sejam oleh speaker Haram untuk renew power mandrem yang telah berkurangan.

Kita minummmm dulu. Erkkk mana YB yang janji nk banjer aku minum nih. Kena kidnap polis gak ke. Isk isk iskkk…

Menurut bomoh aku jugak, pasukan yang akan menentang Man U di final Champions League nanti adalah pasukan Barcelona, selepas pasukan itu seri 1-1 dengan Chelseal awal pagi tadi.

Cheh, apala bomoh aku ni. Time kecoh camnih pun leh wat lawak. Marah dek Cenangau nanti. Hik hik

Speaker DUN Perak, YB Sivakumar telah diusung keluar dewan oleh ADUN BN. Ganesan mengangkat sumpah sebagai speaker DUN Haram yang baru.

MB Haram, Speaker Haram, Babi pun haram. Maknanya MB ngan Speaker segolongan dengan makhluk mughalazah tu.

YB Husam Musa, telah diiring polis ke penjara bergerak berhadapan bangunan SUK Perak. Namun polis tidak menahan sebaliknya membebaskannya dan menyuruhnya jangan menghampiri tempat larangan.

Setiausaha DUN yang baru, Ust. Misbahul Munir meluahkan perasaan kecewanya kepada sikap polis yang tidak membenarkannya masuk kedalam untuk menjalankan tugas sedangkan pengawal keselamatan pintu masuk bangunan SUK telah memberi keizinan.

Kedudukan ADUN-ADUN dalam Dewan Undangan Negeri Perak masih kekal seperti sebelum ini. Tiada perubahan tempat duduk. So ADUN BN masih kekal di seat pembangkang. Tahniah. Berita gempar, Hee, Timbalan Speaker cuba mengambil alih kedudukan Speaker.

Maklumat terkini dari bomoh import aku, Raja Muda tidak mahu meneruskan sidang DUN Perak sehingga susunan kerusi ADUN-ADUN selesai.

Pegawai IT PAS Perak kehilangan kamera DSLR nya yang tidak sampai setahun dibeli apabila Ketua Pemuda Tambun yang diamanahkan mengambil gambar menggunakan kamera itu telah ditahan polis sebentar tadi. Harapnya ia bukanlah strategi untuknya memenangi jawatan EXCO DPPN pada muktamar DPPN 10 Mei depan.

Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, Al-Fadhil Ustaz Ahmad Awang akhirnya berjaya melepaskan diri dari kepungan polis dan selamat tiba ke Pejabat Badan Perhubungan PAS Perak sebentar tadi. Tiada sebarang kecederaan fizikal dilaporkan. Mungkin sakit hati ngan polis je sket kot. Dah kene sejuk ekon, kembali tenang nampak gayanya.

Suasana sidang Dewan Undangan Negeri Perak Kecoh apabila Raja Muda Nazrin masih belum dapat memulakan ucapan titah diraja disebabkan speaker DUN, YB Sivakumar telah mengarahkan 7 ADUN BN termasuk Mamak Zombie dan 3 ADUN Bebas keluar dewan.

Tunggu laporan selanjutnya dari bomoh yang aku importkan khas ke dalam Dewan.

Aku sampai di parking Kinta Riverfront hampir jam 8.30 pagi. Kelewatan yang disengajakan oleh Rizal. Untuk menjadikan alasan kelewatannya lebih bersifat realisitik, dia mengarahkan aku sebelum itu supaya singgah dimana-mana kedai berdekatan untuk membeli sebotol ubat batuk cap Ibu dan Anak Ayam.

Sampai, kelihatan sdr. Shah menunggu bersama Egonya yang baru. Jgn salah sangka, bukan beli guna duit balak ekk.

TYDP aku, Azmi berpimpinan tangan dengan anaknya diseberang jalan. Mantap beb. Bawak anak.

Sebelum itu sdr. Shah maklumkan kepada aku, kumpulan ADUN-ADUN Pakatan Rakyat telah berkumpul dihadapan Hotel Grand View, tempat mereka menginap malam sebelumnya. Mereka mulai bergerak 15 minit kemudian diketuai kereta polis.

Aku menggunakan kuasa veto sebagai pekerja didalam area Bandar Ipoh Raya akhirnya berjaya melepasi sekatan dan halangan yang dibuat oleh pihak keselamatan. AlhamduliLLah, x berani deme nak sentuh tubuh badan aku. Kuatnya aku, dengan gaya ego walaupun masih belum cukup duit untuk memiliki motor Ego sepertimana yang dimiliki oleh sdr. Shah itu. Tunggula kot dapat kompartment balak nanti, aku borong selori Ego tuh, egoku melonjak-lonjak.

Di belakang aku, gerombolan penyokong PR diketuai sdr. Salahuddin Ayub juga berjaya melepasi halangan tersebut. Mungkin disebabkan beliau public figure, memudahkan urusannya. Kelihatan beberapa yang tidak dikenali mengikut sama rombongan gerombolannya itu.

Sampai di hadapan venue, kelihatan sudah ramai penyokong PR menunggu berhampiran pejabat DAP. Pihak FRU dan CID (Criminal Investigation Department) telah bersiap-sedia menanti arahan ketua.

Mangsa pertama yang ditangkap ialah anggota Unit AMAL Perak, kawasan Tambun, saudara Jamal. Tabik spring aku kat dia. Aku kenal siapa dia. Korang x yah ulas apa-apa pasal dia dah dalam ruangan komen kang.

Setelah berlaku beberapa tangkapan, seorang mangsa tangkapan lain berbangsa Cina diperlakukan dengan agak kasar oleh pihak polis. Dia cuba melawan namun disebabkan begitu ramai polis yang mengerumuninya, usahanya itu gagal. Jalannnn…

Aku mengikuti bro. Ramdhan membuat liputan video. Guna kamera baru beb. Seghiau polis usik. Takut kamera tu luka, abis ilang gaji setahun. Haha.

Lastly, dh tenang semua, aku beransur-ansur kepejabat. Ketika itu, mangsa tangkapan terakhir ialah sdr. Salahuddin Ayub, AP Kubang Kerian. Pegawai khasnya bagaimanapun tidak diapa-apakan polis. Sdr. Salahuddin sempat mengamanahkan kepadanya setin air minuman 100 plus untuk dikongsi bersama-sama penyokong PR. AlhamduliLLah aku antara yang dapat meneguk air tersebut. Berpahalalah sdr. Salahuddin kerana membantu melepaskan dahaga sahabt-sahabat seperti aku ni.

Sekian coretan yang dapat aku laporkan arinih.

i