Sah…

May 22, 2009

Mahkamah Rayuan hari ini membuat keputusan bahawa Mahatma Nelson Zambry Kadeer adalah MB Perak yang sah.Keputusan itu membatalkan penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur minggu lalu yang mengesahkan kedudukan asal Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Panel tiga hakim itu, yang telah mendengar hujah kedua-dua pihak di Putrajaya seharian semalam telah sebulat suara menerima rayuan Zambry dalam tempoh masa tidak sampai sepuluh minit.

Dalam penghakimannya, ketiga-tiga mereka berhujah bahawa hakim mahkamah tinggi Datuk Abdul Aziz Abd Rahim membuat kesilapan dalam keputusannya dan Sultan Perak layak melantik Zambry apabila Mohamad Nizar hilang majoriti dalam DUN.

Pada 11 Mei lalu, mahkamah tinggi mengumumkan Mohamad Nizar sebagai menteri besar sah setelah digugurkan jawatan tersebut, awal Februari lalu.

Aku ingin mengambil kesempatan mengucapkan syabas dan TAHNIAH kepada barisan hakim yang membuat keputusan sebentar tadi. Mudah-mudahan jasa baik kalian dalam membuat keputusan bakal dikenang sehingga 7 generasi lamanya, insyaALlah.

*sumber Malaysiakini

i

Al-Fatihah…

May 22, 2009

Berita sedih yang ku baca sebentar tadi melaporkan bahawa ADUN Manek Urai, Kelantan iaitu Hj. Ismail Yaakob telah kembali kerahmatuLLah selepas subuh sebentar tadi.

Haji Ismail dimasukkan ke Hospital Raja Perempuan Zainab II 26 April lalu kerana menghadapi masalah di bahagian kakinya (penyakit gout, kencing manis) sehingga menyebabkan kesihatannya sering kali terganggu.

Menurut laporan beliau akan dikebumikan selepas solat Jumaat hari ini.

Aku mengambil kesempatan mendoakan roh ALlahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan roh orang-orang yang beriman, insyaALlah.

Sementara itu, sekiranya situasi Penanti diambil kira, PAS Kelantan tidak perlu bersusah payah memikirkan persediaan menghadapi pilihanraya kecil DUN tersebut kerana UMno Be End telah berjanji untuk tidak membazirkan wang rakyat dengan meletakkan calonnya bertanding disitu. Sekiranya mereka ingin juga meletakkan calon, Ibrahim Ali dilihat calon yang paling sesuai diletakkan bertanding memandangkan beliau merupakan calon parti bebas dan secara tidak langsung medan itu boleh digunakan bagi menguji sejauh mana penolakan rakyat Kelantan terhadapnya di Pasir Mas.

*sumber berita di Harakahdaily

i

Transformasi…

May 20, 2009

Klik gambar untuk sumber poster

i

Kembali…

May 19, 2009

Lama x menjenguk laman aku nih. Agak kesibukan mengurus diri yg dilanda demam orat. Lemah badan dibuatnya. X leh nak buat apa2. AlhamduliLlah hari ni mampu menjalankan tugas-tugas ringan.

Apa kabar Penanti agaknya? Berapa ramai calon bebas yang akan bertanding kali ini? Mungkin lebih ramai dari PRK Bukit Selambau dahulu. Adakah UMno menyembunyikan nafsunya untuk bertanding pada PRK Penanti ini disebalik calon upahan yang mengistyiharkan diri mereka sebagai calon bebas?

Jawapannya tentulah YA. Mana mungkin UMno Be End tidak bernafsu dengan setiap pilihanraya di Malaysia ini. Sekiranya benar mereka ini tidak bernafsu, kita terpaksa akui bahawa memang hayat mereka sudah berada dipenghujungnya. Umpama insan yang telah memenuhi syarat utk kembali ke pangkuan penciptanya, apa jua rezeki yang disuapkan kedalam mulutnya, pastinya akan terluah kembali. Begitu jugalah UMno Be End kali ini. Oleh itu kalau tidak mahu diperkatakan sebegitu, ubah segera keputusan yang telah dibuat. Biar kalah secara jantan dari menang secara betina. Pepatah yang aku reka sendiri selepas demam ni.

Cumanya aku lebih tertarik dengan teori bahawa dengan membiarkan kerusi Penanti tidak ditandingi oleh UMno Be End nanti adalah kerana ingin memberi tumpuan kepada pilihanraya semula DUN negeri Perak yang akan berlaku pada bila-bila masa dari sekarang. Seandainya tewas di Penanti nanti, sudah tentu moral tentera Be End akan terus merudum dan akan memberi lebih peluang kepada Pakatan Rakyat menambah majoriti kerusi di DUN Perak itu nanti. Sebarang kekalahan besar di pilihanraya semula DUN Perak pastinya menguburkan terus cita-cita mereka utk merampas kembali negeri-negeri yang telah dikuasai oleh Pakatan Rakyat. Inilah fokus utama UMno Be End dari sebuah kerusi yang pastinya akan dimenangi oleh parti PKR kelak. Mereka menolak ghanimah yang kecil demi mencari habuan yang lebih besarrrr. Ada logik kah???

Bagaimana dengan muktamar PAS Pusat pula? Aku harap segalanya berjalan lancar. Ust. Harun Taib kembali menerajui Dewan Ulamak setelah menjadi calon tunggal untuk jawatan itu. Ketua Pemuda menyaksikan pertandingan 2 penjuru kedua-duanya dari Pantai Timor. Ketua Dewan Muslimat menyaksikan 4 penjuru.

Satu yang menarik perhatian adalah kenyataan dari Tuan Guru Presiden, Dato Seri Hj. Abdul Hadi Awang berkenaan isu politik wang yang telah dibangkitkan oleh Ketua Dewan Ulamak, Ust Muhammad Daud Iraqi sebelum ini. Ternyata keghairahan Ketua Dewan Ulamak itu utk berpolitik memakan diri sendiri apabila tiada kes salah laku rasuah yang wujud. Malah ketika ditanya oleh Malaysiakini adakah beliau mempunyai bukti sahih berlakunya amalan rasuah tersebut, beliau berkata tidak mempunyai bukti yang sahih dan ketika ditanya lagi adakah beliau menyiasat perkara tersebut terlebih dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan, sekali lagi beliau berkata tidak.

Aku tidak ingin mempertikaikan ketinggian ilmu Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat ini, tetapi kita juga tidak terlepas dari melakukan kesilapan walau setinggi mana pn ilmu kita. Kalau ulamak pun melakukan kesalahan, apa sangatlah orang kebiasaan seperti aku. Proffesional lebih lagi. Ada bidang yang ulamak lebih kehadapan, dan ada bidang yang proffesional kehadapan. Yang pasti, usaha menonjolkan diri pada media masa adalah satu kesilapan yang tidak sepatutnya dilakukan oleh pimpinan. Apa salahnya merujuk kes salah laku itu kepada parti terlebih dahulu. Mengadu masalah parti kepada media seolah-olah membuka peluang kepada pihak musuh menyerang parti kita. Yang ini, aku rasa Ust Daud Iraqi perlu belajar dengan Husam. WALlahua’lam.

i

Iklan Lucah…

May 14, 2009

Sementara menunggukan masuknya waktu ‘Isyak sebentar tadi, aku sempat bukak tv untuk mengikuti perkembangan politik semasa termasuk berita politik Perak yang agak panas ketika ini. Adakah Najib Razak berani mengumumkan pilihanraya semula DUN negeri Perak? Kalau ikutkan kata Che Det yang menjadi penasihat politik tidak rasmi Najib tu, kompom Be End xkn buat. Kalau ikutkan tinjauan pengirim ‘sms’ di berita jam 7 NTV7 tadi juga memurnikan lagi pandangan Che Det tu. Tapi bukan ini yang aku nak bangkitkan.

Apa yang aku nak bangkitkan berkenaan satu iklan syarikat penerbangan yang agak melampau pada pendapat aku. Syarikat tersebut, Air Asia mengiklankan pengalaman 2 orang penumpang menggunakan model terbaru kapal terbangnya, Airbus.

Pengalaman seorang cucu dan neneknya yang menceritakan pengalaman menggunakan perkhidmatan penerbangan Air Asia kepada kedua ibu-bapanya. Tiba-tiba terpapar adegan lucah yang dipertontonkan kepada umum kemudiannya, yang tidak patut sama sekali diperkatakan oleh budak kecik tersebut. Gambar ketika itu menfokuskan bontot dan payudara pramugari yang dikatakan ‘HOT’ oleh neneknya itu. Babak akhir iklan sekali lagi memaparkan gambar kandid yang diambil budak kecik tersebut menunjukkan bahagian bontot pramugari yang memakai skirt ketika itu. Umum pasti dah tau skirt merupakan pakaian rasmi pramugari syarikat Air Asia itu. Sementara itu ibu-bapanya yang membaca kisah itu didalam poskad yang telah dikirim oleh anaknya itu hanya tersenyum gembira.

Amatlah memalukan bagaimana budak kecik yang masih bersih akal fikirannya telah dikotori dengan iklan-iklan sebegini. Ianya mungkin bakal menarik minat kanak-kanak yang sebaya dengannya untuk meniru lakonan budak kecik tersebut. Bayangkanlan bila dah besar budak ini, apa yang akan diwarisi dari sikapnya sejak kecik itu?

Jangan hairan jika masalah gejala rogol dan sumbang mahram akan lebih kerap menghiasi dada akhbar dan media massa kita selepas ini sekiranya masalah sebegini tidak dibendung. Bukti kebejatan akhlak yang ditaja oleh kerajaan UMno Be End. Seharusnya kita bersama-sama berganding bahu mengutuk sekeras-kerasnya tayangan iklan ini agar anak kita tidak menjadi mangsa dikemudian hari nanti. Apa kata anda?

i

Hot!!!

May 14, 2009

Satu kenyataan media dan laporan polis telah dibuat oleh Ketua PKR Bahagian Ipoh Barat berhubung salah laku ADUN Sg. Rapat, Hamidah Othman yang dikaitkan terlibat dengan kumpulan samseng Melayu. Hamidah didakwa mengarahkan laporan polis yang dibuat oleh mangsa ditarik balik dan kes berkenaan ditutup. Berikutan dengan arahan itu, 4 laporan polis juga telah dibuat membantah salah laku ADUN berkenaan dan juga pegawai penyiasat yang ditugaskan menyiasat kes ini.

Disertakan kenyataan media dan laporan polis berkaitan kes semalam di bawah ini untuk pengetahuan anda.

Panas panas panassssss!!!

i

Kenyataan Media 1

Kenyataan Media 1

Kenyataan Media 2

Kenyataan Media 2

Report Polis 1

Report Polis 1

Report Polis 2

Report Polis 2

Report Polis 3

Report Polis 3

Report Polis 4

Report Polis 4

i

Hot!!!

May 13, 2009

Hamidah

Ape halnya pulak dengan Hamidah, ADUN Sg. Rapat nih? Dengo citer ada isu panas berkenaan dengan makcik ni. Tapi kena tunggu esok le klau nak tau pebenda yang kecoh sangat isunya. Aku harap xde la sampai memalukan Mamak Zambry tuh. Baru nak eksyen dapat masuk pejabat MB tuh, terpaksa lak melayan isu malatop si Midah ni. Doakan sesama ek. Tok moh aku ngah berasap. Nak panggil jin gamaknye. Haha.

Midah ooo midah. Sabaq ek. Tunggu esok je le. Chet gemuruh lak dada aku nih.

Tungguuuuuuu

i

Perak Saga…

May 13, 2009

klik gambar untuk sumber poster

i

Al-Fatihah…

May 13, 2009

Hupdate

1.25 ptg

Hj. Nizar akan menziarahi jenazah ALlahyarham Tuanku YM Raja Baharom sekitar jam 2 ptg ini dikediamannya, di Taman Canning, Ipoh, Perak. Diharapkan sesiapa yang dapat hadir bersama-sama meramaikan kunjungan MB Halal Perak ini.

Aku baru sahaja mendapat satu perkhabaran sedih dari Muhammad K.Y.Tiang bahawa kekanda kepada Sultan Azlan Shah telah kembali kerahmatuLLah sebentar tadi dikediamannya di Taman Canning, Ipoh. Ini menambahkan lagi kesedihan yang melanda rakyat negeri Perak dan juga Sultan yang memerintah terutamanya. Lepas satu, satu rakyat Perak dilanda ujian. Kebetulan sekarang ini rakyat masih berkabung diatas keputusan mahkamah rayuan yang membenarkan penangguhan diatas keputusan Mahkamah Tinggi, Kuala Lumpur kelmarin. Sekiranya pihak keselamatan ingin melarang orang ramai dari memakai baju berwarna hitam, adakah mereka berani melarangnya hari ini???

Apapun takziah aku ucapkan buat keluarga ALLahyarham. Mudah-mudahan rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama orang yang dilindungi ALlah SWT.

Al-Fatihah…

i

Hangin…

May 13, 2009

Hari nih aku naik hangin. Bukan pasai Zambry mamak tu dah boleh masuk pejabat SUK tu. Bukan pulak pasai SUK dan Penasihat Undang-Undang tu dah boleh berkhidmat semula untuk Be End Perak. Tapi sebab lain.

Entah jembalang mana yang merasuk talian streamyx aku nih, asyik terputus-putus jek. Duit dah bayar. Line ok. Bil xda sangkut. Duk tengah pekan. Apa lagi??? Komputer baru, phenom venom lagik. Isk isk iskkkk… Dah jadi drakula lak ke TM ni? Duk isap darah marhain jek. Bukan 1st. time aku dengar masalah camni. Untung berlipat ganda, tp service still cap ayam. Hampeh. Ni la masalahnya bile perniagaan dimonopoli oleh satu pihak je. Aku bukak dalam Berita Harian ruangan surat pembaca pun ada masalah camni. Senang jek jawaban dari Unit Komunikasi Korporat Kumpulan TM. Suhnya pengguna report ke Talian 100. Aku dh naik haus bunga jari nih dail no tuh. Apah ke idak. Manjang bz nye. Baik x yah wujudkan talian tu weh oiiiii. Hangin satu badan nihhh.

i