Baru ku tahu…

June 18, 2009

Alkisahnya bukan la ALLahyarham Sudirman je yang dah ber’title’ datuk, tapi ader yg lain dapat pangkat lebih tinggi dari itu. Sungguh aku x tau. Sebelum ini beliau ber’title’ Datuk Seri jek. Sekali aku baca di sini, tiba² ‘Datuk Seri’ tu dah berganti ‘Tan Sri’. Aduh malangnya aku. Benda besar camtu pun x perasan. Mungkin title nye dinaikkan pangkat atas penglibatan beliau memperjuangkan nasib bangsa melayu, bukannya agama Islam seperti yang sepatutnya beliau perjuangkan. Sementelah itulah tugas yang telah diamanahkan kepadanya. Lainla kalau dia dah duk dalam Majlis Syura UMno.

‘Perpecahan Melayu teruk’

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 17 Jun – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria hari ini memberi amaran perpecahan orang Melayu ketika ini terlampau teruk sehingga golongan majoriti itu kelihatan terlalu lemah.

Membiarkan orang Melayu sendiri mentafsirkan apa yang dimaksudkannya daripada pengamatan suasana hari ini, Tokoh Maal Hijrah Kebangsaan 2008 itu percaya hanya kerajaan perpaduan antara UMNO-Pas sahaja boleh mengembalikan semula kewibawaan orang Melayu di Malaysia.

‘‘Saya sebenarnya tidak mahu mengulas isu-isu politik tetapi dalam soal cadangan kerajaan perpaduan UMNO-Pas ini, saya setuju sangat jika ia dapat dijayakan.

‘‘Ia bukan sahaja boleh menyatukan orang Melayu malah lebih dari itu mempertahankan agama Islam yang suci ini,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

i

Setau aku, Tan Sri ni la antara individu yang menghubungi bekas PJ Perak, Ust Ahmad Awang dan membawa berita bohong mengatakan Tuan Guru Mursyidul AM merestui penggabungan PAS dan UMno di Perak selepas kejatuhan kerajaan UMno Be End pada PRU ke-12 yang lepas supaya UMno Be End dapat terus memerintah.
Dahla membohong? Berani guna nama Tok Guru. Mungkin MEMBOHONG antara salah satu syarat yang diwajibkan untuk menjadi MUFTI dan mendapatkan ‘title’ Tan Sri zaman ini. WALlahua’lam

i

Kerna sebijik durian…

June 18, 2009

Ayah mati demi anak

JERANTUT: “Saya anggap ayah sebagai wira kerana tindakannya cuba mempertahankan saya dan adik daripada diserang jiran yang tiba-tiba naik angin dan melibas parang ke arah kami menyebabkan nyawanya melayang,” kata Shahrudin Abdul Samad, 18, anak Abdul Samad Hassan, 58, lelaki warga emas yang maut ditetak jiran sendiri di Felda Padang Piol, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 1.30 tengah hari itu, mangsa yang juga peneroka, meninggal dunia akibat cedera parah di kepala selepas ditetak dengan parang sepanjang 40 sentimeter manakala tangan kirinya juga hampir putus.

Menceritakan semula kejadian ngeri itu, Shahrudin yang turut cedera di perut berkata, kejadian bermula apabila adiknya yang berusia 10 tahun mengutip sebiji durian muda yang gugur di depan rumah mereka sebelum tindakan itu disedari jiran berusia 65 tahun itu.

“Jiran terbabit kemudian memarahi adik sambil mengacukan parang sebelum saya menegur perbuatannya kerana menggunakan senjata tajam terhadap kanak-kanak hanya kerana sebiji durian.

Seterusnya di sini

Apa nak jadi la dunia sekarang. Durian muda weh oi, bukannyer durian masak. Sebijik pulak tuh, bukannya seraga. Xkanla durian muda sebijik yang diambil oleh sorang budak pun nak berkira sangat. Alahaiii apalah murah nilai nyawa manusia sekarang ni. Makin ramai pesakit mental kat negara kita nih rupa²nya…

i