Mufti Perak kurang terdedah sejarah politik Islam – Nik Aziz

KOTA BHARU, 25 Jun (Hrkh) – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dianggap tidak terdedah dengan sejarah politik Islam sehingga menganggap PAS sebagai punca perbalahan orang Melayu di negara ini.

“Kalau betullah PAS menjadi punca balah, maka Nabi Muhammad saw juga menjadi punca masyarakat Arab ketika itu berbalah.

“Ini kerana PAS meniru apa yang dilakukan Nabi Muhammad saw. Apakah Nabi Muhammad saw menjadi punca belah. Sedangkan apa yang berlaku punca pecah belah datang daripada orang yang lawan Islam,” kata Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Mursyidul Am PAS itu bertanya sekarang siapa punca berpecah belah, parti Islam atau parti kebangsaan yang berteraskan sekular.

Menurutnya, orang Islam kena tengok semula sejarah, adakah Nabi Muhammad saw menjadi punca perbalahan masyarakat ketika itu atau orang yang melawan ajaran dibawanya.

“Kalaulah Nabi Muhammad saw menjadi punca balah, maka apa yang dikatakan Mufti Perak itu betullah.

“Sedangkan baginda berbalah dengan bapa saudara dan masyarakat Arab bagi menegakkan Islam. Jadi siapa yang menjadi punca balah,” katanya di sini.

Seterusnya di sini

Sebelum ni DPPN aku je yang ngamuk kat orang tua pelahap pangkat dan kebesaran tuh. Nih Mursyidul ‘Am aku lak nak  ngamuk gak. Jaga² ko Manohara. Yang aku tunggu kenyataan Dewan Ulamak Negeri, tapi bila dah Mursyidul ‘Am kuar statement, toksah sebuk nk kuar dah la. Lambat sangat nak bertindak. Kang orang kata ulamak lambat, hangpa marah.

i

Amukan pemuda…

June 26, 2009

Salam 4 all…

Arinih Pemuda Negeri aku mengamuk lagik. Mengamuk kat sapa? Ntah… Katanya kat orang tua yang dah naik pangkat. Kata deme lagi, orang tua tuh suku kaum banjar. Wahhh ini sudah da bomb. Sapa berani mengamuk dgn org Banjar? Iskk kalau suh aku, tobat aku x berani. Mungkin sbb Ketua Pemuda negeri aku tu pun dari suku kaum yang sama dgn orang tua tu. Lagipun aku dengar bebudak yang sama kaum dengan dia kat Jabatan tempat dia carik makan tu mmg snang naik lebih dari kaum yg lain. Jgn marah wak. Ni fakta yang aku dapat dari org dalam. Nanti aku banjer roti canai mamak 786 bawah DAP tu. Aku rasa yang tu xdek kes main mandrem² ni.

Lupa lak nak petik, isu ape lak di amuk dek Pemuda negeri aku nih? Selak nye selakkkk… Isu KERAjaan Perpaduan lagik. Cheh, orang dh tutup buku, yg org tua nih gatai g nyalak lagi apsal. Kan dah nahas. Tapi aku nye pendapat seposen ni rasa baik toksah dilayan org tua nih. Apa yang aku nampak, org tua nih akan menyalak bila rasa dirinya dah x dipedulikan. Banyak kes gitu. So nak up kan balik nama dia, dia pun buat la kenyataan tahap budak tadika perpaduan tu. Bila ada lak yang menyambut, lagi suka la dia. Tu pasal aku rasa Pemuda negeri aku nih jgn layan sangat orang tua nih. Kalau gatai sangat nak layan, cuba highlitekan kata² bohong dia tu sewaktu guna nama Mursyidul ‘Am nak suh mantan PJ aku tu tubuh kerajaan perpaduan ngan UMno pas PRU-12 dulu. Yang tu baru bom. Biar dia terkedu x leh nak jawab. Kalau dia x ngaku, kita kasi bom lagi. Bawak mantan PJ tu buat sumpah mubahalah. Yang nih Ust Azli mantan KP negeri leh arrangekan coz dia ada pengalaman bab² nih. Xkanla mantan PJ aku tu lak yang cakap bohong.

Yang aku pelik, tapi bukan le heran sgt, si tua kedana nih cukup ilmu agamanya. Tapi bila bercakap main ikut sedap bontot jek. Ade orang kate orang tua nih duk pulun makan duit syubhah. Tu pasal bercakap x guna ilmu. Alternatifnya dia bercakap guna perut. Aade gak yang cakap, org tua nih nah sebat duit Baitul Mal nak angkut bini g China. Aku pun x berani nak sanggah. Orang yang bercakap tu pun ada sumber yang sahih. Cuma aku harap citer tu x betoi le. Kalau betoi, mmg sah jenis pelahap duit orang tua ni. Bukan pelahap duit je kata deme, pangkat dan harta pun sama. Tu pasai aku x heran kalau org tua nih suh PAS ikut cam Parti Cina. Sbb hatinya dh rosak ngan dunia. Patutnya org tua nih cakap suh PAS ikut cara RasuluLLah saw tu. Sanggup putus sedara ngan bapak² sedara yang mengagung²kan tuhan yang salah. Sama la kes ngan UMno nih. Tang mana yang betoinya kalau duk asyik agung²kan hukum Lord Reid tu. Natang bewak tui la org tua nih. Kalau korang nak tau gak sapa org tua nih korang carik je la kat sini.

Untuk membaca kenyataan amukan DPPN Perak klik di sini.

i