BN-Barang Naik lagikkkk…

August 31, 2009

Sebentar tadi dalam Edisi 7 Ntv7 telah diumumkan kenaikan kadar harga baru bagi minyak RON 95 sebanyak 5 sen menjadikannya kepada RM1.80 sen seliter manakalan bagi RON 97 pula naik  sebanyak 25 sen kepada RM 2.05 seliter mulai selepas 12.00 malam ini.

Terima kasih kepada Najib di atas hadiah sempena menyambut Hari Kemerdekaan negara kita. Terima kasih Najib. Hadiah raya diberikan terlalu awal. Pastinya rakyat sedang bergumbira menikmati hadiah dari kerajaan 1 Malaysia sekarang ini.

Harga Petrol naik esok

Kerajaan hari ini mengumumkan kenaikan harga petrol RON95 yang menggantikan RON92 kepada RM1.80 seliter, kuatkuasa esok.
Manakala harga RON97 juga turut dinaikan kepada RM2.05 seliter. Kerajaan sebelum ini telah menyatakan bahawa harga petrol akan dinaikan pada 1 September.

Baca di Malaysiakini

i

Krisis gula di Pakistan kian buruk

KARACHI – Kilang-kilang gula milik anggota parlimen dipersalahkan kerana memburukkan lagi krisis di Pakistan semasa suri rumah melakukan persiapan menjelang sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Kadar hujan yang sedikit telah menjejaskan bekalan gula tetapi syarikat pengeluar di Pakistan dipersalahkan kerana memburukkan lagi krisis itu.

“Pemilik-pemilik gula mencipta krisis kekurangan bekalan yang palsu,” kata seorang penganalisis ekonomi, A.B. Shahid.

Bagaimanapun, Menteri Kewangan Pakistan, Shaukat Tarin berkata, import gula kini perlu dilakukan. Selanjutnya di sini

***

Haha… Haha… Haha…

Apa lagik. Alasan sulah maliiiii. Bukan Malaysia jek kurang gula woiiii. Pakistan lagik teruk. So apa masalahnya kata bapak si Dafi AF tuh gagal nak kawal menatang gula tuh? Apppa daaa. Bikin kecoh jek korang nih.

i

i

Assalamu’alaikum Tan Sri MuPettyCa$h Haramsana, saya ada satu kemusykilan. Sebentar tadi saya ada terlihat gambar di satu blog [link…] berkaitan gambar di atas. Soklan saya ialah :

  1. Apakah hukumnya membawa sepanduk sedemikian rupa oleh orang yang saya lihat semacam penganut Islam dengan terang-terangan mengajak kita mengambil minuman keras (Take BEER)?
  2. Adakah gugur iman mereka sekiranya mereka ternyata tahu tindakan yang mereka buat itu salah tetapi masih mahu meneruskannnya dengan tujuan mempersendakan ajaran agama Islam?
  3. Adakah mereka itu orang AMENO?

Jawapan Tan Sri MuPettyCa$h Haramsana

Wa’alaikumussalam dan Salam Ramadhan kepada penanya soklan. Terima kasih kerna menyebut terlebih dahulu gelaran Tan Sri yang telah diberikan Tuanku Sultan itu. Adapun bagi menjawab soklan penulis, sukalah saya menjawabnya seperti berikut;

  1. Soklan pertama jawapannya HARUS
  2. Soklan kedua jugak HARUS jawapannya
  3. Soklan ketiga ini, stelah dibukak kitab kuning, memang sah HARAM JADAH jawapannya.

Itu sahaja jawapan yang dapat saya berikan buat ketika ini. Jawapan seHARUSnya berubah mengikut suasana dan keadaan² tertentu terutamanya menjelang sambutan ulang tahun keputeraan Tuanku Sultan. Sekian terima kasih.

i

p/s-dialog di atas hanyalah sketsa yang perlu dibaca dengan suasana santai sempena Ramdhan Al Mubarak ini. Harap cerdik.

i

PDRM spesis Lembu…

August 29, 2009

Lama aku x hupdate blog. Kunun nak kurangkan benda² x berpekdah yang boleh mengurangkan pahala posa aku nih. Tapi tangan x leh tahan woo. Banyak isu. Dari kes sebat Kartika, kes pemecatan Chua Soi Lek sampaila yang terbaru kes arak kepala lembu oleh sekumpulan penduduk Seksyen 23 Shah Alam bersama beberapa NGO meLAYU.

Yang dapat aku cakap, memang inilah sikap bangang yang diamalkan oleh pemimpin Be End dari dulu, kini dan insyaALlah selama-lamanya. Jika terus-terusan mengamalkan dasar dwistandard kepada rakyat negara ini, maknanya zaman kejatuhan kerajaan rapuh Be End ini bakal berlaku tidak lama lagi.

Cuba bayangkan isu Kartika, perlaksanaan hukuman rotan tidak dapat dijalankan hanya kerana tiada penyebat buat ketika ini. Itulah kenyataan yang dikeluarkan oleh Mat Lembik Aww aritu. Cheh dangkal sangat alasannya. Apa teruk sangat ke nak jalankan hukuman tuh sampai kene buat kajian terlebih dahulu. Bukanka pakar rujuk agama melambak kat negara ni.

Mana Tan Sri MuPettyCa$h Haramsana tu? Kan mufti melayu tuh hebat berbicara menggunakan gigi dan lidah AMENO.  Xkan dia x leh nak bagi gambaran sebenar tentang perlaksanaan hukuman ni nanti? Kata kuat sangat melayu nya. Bila melayu redha nak dihukum dengan hukuman syariah ala Malaysia, napa x kondem menteri AMENO yang bodoh tahap lembu yang cuba nak halang perlaksanaan hukuman tuh. Weiiii.. kalau tenaga pembantu rumah atau buruh binaan mahupun penjual karpet tadak kat Mesia ni napa bergeliga otak hangpa pi cadang kuar permit g import tenaga tu suma? Napa tang penyebat pesalah syari’ah ni takdak kat Mesia, hangpa x teringat nak import sama? Bingai betoi la Mat Lembut nih. Kalau dh xnk tobat, duk syok sangat menonggang air setan tuh, jangan sampai orang nak insaf pun hang halang mangkuk oii.

PDRM ni pun satu mangkuk. Haram jadah betoi sifat hangpa nih. Napa orang yang mempermainkan sentimen agama tidak diambil tindakan apa²? Wah wah wahhh mentang²la tau PDRM tu alat AMENO, siap eksyen lagi pijak kepala lembu tuh. Hebat hang ek. Cuba hangpa bayangkan lagi kalau perbuatan sama dilakukan oleh pihak Pakatan Rakyat? Apa tindakan yang menanti? Sah kena sepak masuk ISA nya. Ni idak, bukan setakat sentuh tangkap, halau pun idak. Memang haram jadah betoi polis skang nih. Nampak sangat sikap kepartiannya. Leks la beb, cukupla duk pangkah BN masa PRU @ PRK. Janganla bab ketenteraman awam pun jadik mainan. Hangpa teringin sangat ka nak tengok rusuhan agama kat S’ngor tuh? Biar senang nak hijack balik kerajaan kaya tuh? Silap la hangpa. Pakatan Rakyat xkan layan provokasi camtu. Biaq Be End je yang layan. Jangan pasai kes nih, MIC pulak bergolak. Cukupa dulu MCA jek buat hala skang nih. Sekian terima kasih.

i

*berita boleh dibaca di sini

*gambar aku cilok di sini dan di sini

i

Kenyataan Media

August 27, 2009

PASARAYA BESAR HABIS GULA: KPDNKK PERAK PERLU CARI FOMULA KONKRIT

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ipoh Timur (DPPK IT) meminta supaya Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Perak mengambil beberapa langkah bagi memastikan bekalan gula sentiasa mencukupi menjelang Hari Raya tidak lama lagi bagi memastikan perayaan ini tidak terjejas akibat bekalan berkurangan atau tiada langsung bekalan gula.

 DPPK IT melihat walaupun kempen jualan gula secara terus kepada orang ramai dengan membuka gerai menjual gula di bazar-bazar Ramadan serta operasi bersepadu bazar Ramadan masih lagi menunjukkan bekalan gula masih tidak mencukupi terutama di pasaraya-pasaraya besar.

DPPK IT meminta KPDNKK Perak membuat pemantauan di pasaraya-pasaraya besar kerana di situlah tumpuan orang ramai yang akan berkunjung bersempena perayaan yang akan menjelang kelak. Dari pemantauan DPPK IT, pasaraya-pasaraya besar sekitar Ipoh menunjukkan suasana tempat jualan gula sudah kehabisan.

Oleh yang demikian, DPPK IT yakin satu fomula konkrit akan dikeluarkan oleh KPDNKK Perak bagi menyelesaikan krisis bekalan gula yang saban tahun akan di depani oleh seluruh rakyat apabila menjelang perayaaan besar. Usaha ke arah pemantauan, penguatkuasaan dan hukuman yang keras harus dikenakan kepada yang menyimpan bekalan gula tersebut.

i

i

AHMAD SHAHRIL JALALUDIN

Naib Ketua,

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ipoh Timur.

 i

Pictures of da Day

August 25, 2009

Peluk tubuh cam samseng jek Ust Derih ni. Cam ayahanda 3 line lak

i

Salam Ramadhan Kareem…

August 24, 2009

Salam Ramadhan Kareem buat semua penjenguk @ pembaca blog aku yang ciput nih. Mudah²an kita dapat menggandakan lagi amal ibadah pada tahun ini. Maaf buat sesiapa yang pernah terasa hati dengan posting² aku sebelum² ini. Moga ALlah SWT merahmati anda semua dalam bulan yang penuh kemuliaan ini.

iiii

i

Berita Hairan!!!

August 20, 2009

Berbagai benda pelik berlaku kepada Be End kebelakangan ini. Antara yang terbaru seperti kenyataan terbaru Muhyiddin Yasin nih seperti di bawah…

i

DUN Kota Seputeh: TPM harapkan SPR timbangkan keadaan ADUN

Oleh G. MANIMARAN

SEBERANG PRAI: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berharap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mempertimbangkan keadaan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), Datuk Abu Hassan Sarif – dari Umno-BN – yang kurang sihat dalam menentukan sama ada kerusi tersebut kosong atau sebaliknya.

Muhyiddin berkata, SPR yang mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan sesebuah bahagian pilihan raya, sebagaimana disaksikan di Perak Februari lalu, akan ambil kira pertimbangan itu.

“ADUN Abu Hsaan tak hadir kerana sakit dan beliau ada dokumen berkaitan. Kali ini DUN cuma bersidang sehari. Dan, jika tidak hadir satu hari itu bermakna tidak hadir satu penggal.

“Bagaimanapun kita akan akur dengan keputusan SPR, kita selalu akur dengan keputusan SPR, mana ada yang kita tidak akur,” kata beliau pada sidang media di sini petang tadi.

Selanjutnya di sini

i

Apa kena dengan Mahyuddin sekarang ini?

Kenapa beliau begitu KECUT untuk menghadapi pilihanraya kecil sekarang?

Adakah kenyataan PENGECUTnya itu terhasil akibat kesan gegaran sewaktu helikopter Nuri yang membawanya ke Sabah tempohari?

Kenapa perlu merayu kepada SPR agar tidak mengadakan pilihanraya kecil bagi DUN tersebut?

Atau adakah beliau sudah menghidap penyakit sindrom takut berdepan dengan kekalahan?

Aku rasa Najib patut mengarahkan Muhyiddin membuat pemeriksaan kesihatan bagi mengesahkan dirinya sempurna untuk melaksanakan tugas  besar membantunya mentadbir negara.

i

Arinih ari ke-2 penginapan aku di rumah yang serba sederhana ini. AlhamduliLLah tetamu yang datang pun x bangkitkan keistimewaan rumah ni selain dari mempunyai ruang bilik yang banyak. Maknanya dah selesai satu masalah. Kot ada yang nak ungkit pasai ekon lagik pasnih, meh aku jolok bijik mata hangpa tuh. Kah kah kah…

Tugas pertama team PAS Perak pagi nih mencari tempat untuk bersarapan. X jauh mana pun kedai makannya. Kuar jalan besar jek dh jumpa. Jalan kaki pun sampai. Kiranya tempat nih strategik untuk kami di sini. Kedai makan cukup banyak. So x perlu nak dirisaukan. Ramdhan ditugaskan menjaga rumah. Lagipun matanya agak sepet pagi nih. Cam anak cina lak.

Abg. Rahim Komando

cuba bergaya ala-ala model catwalk

Kemudian perjalanan kami diteruskan menuju ke Markaz UPU Permatang Pauh. Satunya nak jumpa ngan s/u UPU bagi membincangkan gerak kerja yang akan dilakukan nanti. Dan yang keduanya untuk melihat penempatan muslimat PAS Perak berhadapan Markaz UPU tersebut. Sambil duduk menantikan wakil tuan rumah datang, kami bersama-sama cuba meneka berapakah usia rumah yang dijadikan Markaz UPU tuh. Kalau bukan berteman, tobat lahum aku berani nak lepak situ. Seram lagik menyeramkan. Haha.

Sempat juga berkenalan ngan Ketua Cawangan UPU Permatang Pauh tu. Kebetulan dia nak ke mesyuarat MTD. X lama kendian, tuan umah pun sampai. Bawak kami ke rumah tersebut. Rumah sewa 3 pintu. Kami dapat yg tengah. Ada bilik 2 + bilik mandi dan jamban curah. Haha ada lagik jenih umah pakai jamban pesen ni. Bau??? X yah cakap la. Kang ada yang x de selera nak makan. So cam besa, pakar pembersih rumah, Abg Rahim dah bersiap sedia menyingsing lengan. Hampir 2 jam, kebersihan rumah tersebut mungkin boleh mencapai tahap A+. Itupun kalau nak nilai antara sebelum dan sesudah la.

Operasi Pembersihan Hari Ke-2

pakar pembersih sedang melakukan kerja akhir

Setelah berpuas hati, kami kembali ke Markaz UPU. Kelihatan sudah agak ramai yang hadir memenuhi markaz tersebut. Antaranya muslimat PAS Bayan Baru yang baru selesai mengadakan aktiviti mengedar topeng mulut dan risalah doa penyakit H1N1. Cekap muslimat nih. X lama kendian sampai la calon PRK N.11, Ustz Salleh Man. Sambil berbual mesra menyapa petugas muslimat di situ, seterusnya diperkenalkan oleh s/u MTD kepada kami, wakil PAS Perak.

ngan calon PAS PRK N.11

Abg Rahim mengetuai upacara salam perkenalan

Man Saleh v./s Saleh Man

salMan Saleh v/s Salleh Man

Lepas jek calon pegi, kami menyambung aktivit suai kenal dengan penggerak UPU di situ. Seterusnya berbual dengan Ketua UPU yang sudah mulai mempunyai masa. Tidak banyak aktiviti yang dapat dijalankan ketika ini. Terdapat beberapa anak muda yang bersemangat mengusung bendera untuk dijadikan santapan kerja malam nanti (ataupun selepas penamaan calon esok). Alatan masih banyak yang tidak cukup. Mudah-mudahan ALlah memudahkan segala urusan mereka² ini.

bersama Ketua UPU Permatang Pauh

membincang strategi atau mengajar bunga silat?

Dari firasat aku, Ramdhan kat umah tu mau dah guling perin menahan lapor. Tu la pasai, yang g order nasik berlauk apsal. Sini bukannya kat Kuale Ganu nun. Saja carik penyakit. Nasib la. Balik singgah kedai sebelum Masjid Batu tu. Ntah apa namanya aku pun lupa  nak tengok. Tapi yang aku pasti, lauknya hampit menjangkau 50 jenis termasuk ulam-ulaman. Melainkan di Restoran Tasik Raban, berhampiran Stadium Perak dan gerai tepi jalan di Pundut, Lumut, x pernah aku jumpa kedai makan yang hidang juadah lauk pauk yang amat ramai camni. Sampai aku penin nak pilih lauk. Lastly lauk rutin ayam goreng ngan sayur kobis masak lemak. Cheh skema jek lauknya. Esok mungkin aku nk try ushar si keli panggang pulak. Harganya murah bagi aku. Tahniah buat peniaga yang tidak mengambil kesempatan time² PRK ni. Pelanggannya pun ramai bebenor. Gile nunngu nak bungkus nasik tu.

Sampai umah, Ramdhan ngah golek². Mungkin senaman nak kurangkan rasa lapor perutnya tu. Aku tengok makan dia pun agak berselera. Ok la tu. Aku rasa kalau time tuh, bagi nasik kosong pun dia telan. Kah kah kah. Petang tu dia lak ninggalkan kami. Kuar ngan Che Nan dan Shukri Amin, orang kuatnya dari Lenggong. Seakan membalas dendam di atas kelaparan yang ditanggungnya pagi tadi. Salman keluar ke pelancaran Himpunan Pemuda PAS di Kg. Pelek. Abis program, kebanyakan pemuda singgah kerumah ni termasukla Pemuda Kawasan aku. Baru rasa suasana nak berpilihanraya. Siap tayang baju free lak. Nyaris aku pun dapat walaupun x g. Mekacih Nazri Din. Nanti aku lobi jadik KP negeri next term ok? Haha…

Baju Free

Baju Free

Geng Pemuda

Weiii, ingat ni CC ka? Nak updated blog g CC la…

Lastly, sket demi sket beransur menghilangkan diri. Salman pun balik Ipoh memandangkan mesyuarat UPU ditangguhkan kerna terdapat ceramah besar membabitkan Presiden PAS, Ketua UMUM keADILan dan Ketua Menteri Pulau Pinang berhampiran pasar di situ. Esok penamaan calon. Aku jangka xdak orang nak turun coz Kementerian Kesihatan dah warning jgn turun. So Be End dah ada alasan kalau kehadiran penyokongnya hanya seramai 7 orang. Tapi bagaimana pulak dengan penyokong Pakatan Rakyat? Kalau masih tetap ramai, nampak gayanya penyokong Pakatan Rakyat memilih untuk mati demi melihat demokrasi terus subur di bumi Malaysia, dari hidup tapi menyaksikan demokrasi dimatikan oleh pihak pemerintah. Bersambung ke esok hari…

i

p/s-catatan bukan untuk memalukan mana-mana pihak, tetapi hanya untuk mengisi masa yang senggang. Harap pembaca pandai menilai.

i

Bacol…

August 16, 2009

Helikopter bawa Muhyiddin buat pendaratan cemas di Tuaran

KOTA KINABALU: Helikopter Nuri Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM) yang membawa Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyidin Yassin hari ini membuat pendaratan cemas di Tuaran Sabah akibat cuaca buruk.

Selain Muyiddin, turut berada dalam pesawat yang membawa 14 penumpang serta anak kapal itu ialah setiausaha akhbar beliau Datuk Ainon Mohd serta Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Yahya Hussin.

Bagaiamanapun, tiada sesiapa yang cedera dalam kejadian itu. Selanjutnya di sini

i

Fuhhh, nyaris la selamat mamat nih. Kalau x mau dalam bulan posa niada 2 PRK. Iskk, nak ke Pagoh jauh gak tuh. Tapi lawan UMno nyer pasal, jauh pun jauhlaaaa…Lagipun besh gak kalau g bertandang ke negeri naungan UMno nih. Sebelum ni dah 6 kali PRK semenanjung ni dibuat di negeri naungan Pakatan Rakyat. So nak gak merasa camne cabaran bertanding di kubu kuat UMno ni. Dengar kata darah orang johor ni pun dah kaler biru. X leh la spital nk guna time raya nanti.

Tapi yang lagi lawak pasai mamat ni, dia terus balik kampung pas kejadian cemas nih.

i

Ainon berkata ekoran kejadian itu Muhyiddin terpaksa membatalkan hasrat merasmikan mesyuarat Umno Bahagian Penampang dan meminta agar Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman mewakili beliau.

Beliau berkata Muhyiddin kemudian menaiki kereta menuju ke Kota Kinabalu sebelum berlepas pulang ke Kuala Lumpur.

i

wakakaka… kecut teloq nampak beb? takut mati ka? Haha.. ni ke dia orang yang nak dijadikan pemimpin. Bodoh piang toi orang UMno ni. Korang pikir la, kalau baru kes camni dah terbang balik carik bini, kalau time huru hara or perang kat negara nih nanti hangpa ingat dia nak duk sama ngan hangpa ka? Haha kompom berambus lari malamnyer. Bodoh la hangpa percaya kat dia si bacol negara ni.

i