Babi oo Babi…

August 6, 2009

Arinih dah 14 orang mangsa wabak pandemik selsema babi @ nama saintifiknya H1N1 meninggal dunia. Memula duk sebut selsema babi. Pastuh ditukaq jadi H1N1 atas arahan Menteri Kesihatan dengan alasan mengikut standardise yang dikuarkan oleh WHO. Pastu Rais Yatim lak mintak tukaq jadi selsema babi balik bila dia dapat jawatan Menteri Penerangan. Haha, kalau korang nak tau itulah kronologi pasai wabak pandemik nih. Orang lain di negara maju nun duk bergaduh nak cari penawar wabak nih, yang pepuak mangkuk hayun Be End nih duk bergaduh pasai nama. Babi nya Be End…

Tapi apa ada pada nama? Of coz la pasai undi beb. Babi sensitif disebut dikhalayak ramai. Kalau berani sebut, beranilah tanggung akibatnya. Nyata akibat paling teruk kesan penggunaan istilah sensitif ini tidak lain tidak bukan undi yang bakal diterima masa PRU mahupun PRK nanti. Contoh yang leh aku bagi, kejadian di Melaka tempohari. FRU x berani pun nak sentuh penternak haiwan berkaki pendek ni sepertimana mereka membelasah peserta himpunan MANSUH ISA minggu lepas. Babi nye FRU…

Yang tu belah Be End. Kalau kat Kedah lain lak. MB nyer dari orang PAS. Pesen ketegaq giler. Jenih pusaq kepala dua, kata abg Mat. X kira la kalah PRU akan dtg, dah kata penempatan babi tu haram, dia tetap kata haram. Roboh tetap roboh. Lantakla nak ugut keluar pakatanka dia x peduli. Hak tetap hak. Ni la baru leh panggil pemimpin. Berkhidmat bukan kerana undi. Steadyla Ust. Zizan. Pheewwwwit…

Alkisahnya yang berlaku kat negara aku ni. X kira la babi tu bawak penyakit ke x, tahan mesti kena pertahan tanpa perlu membawa rasional benda tu kena pertahan. Walhal apa yang aku tau, kebanyakan babi tu akan dieksport. Bukan untuk keperluan masyarakat yang memerlukan. Pelik bukan? Kajian sains dah kata menatang tuh memang ada penyakit. Toksah pi bawak kajian pakar Islam la, pakar sekular pun dah akui. Tapi sebab bela natang kaki pendik nih leh bawak untung besar, trpaksala duk pertahan walau rakyat yang sering men jadi mangsa akibat dari penyakit yang berpunca dari natang BABI ni. Sebelum ni pun dah gempar ngan virus nipah JE. Asai babi gak. Yang aku x paham, nape kerajaan masih tidak mampu untuk menangani masalah ni? Apa takut sangat ka ngan 1-2 undi tu? Sampai dengaq cite rakyat negeri dilanggar todak tu la yang paling ramai melabur dalam industri penternakan BABI ni. BABI tol la Be End nih…

So dah puas aku huraikan permasalahan babi kat negara nih. Nak kata aku racist? Haha, racist paler hotak pak long hang. Aku duk habaq benda betoi nih. Bukan memain. Hangpa tau skang nih rakyat kita dah mula kalut. Makin banyak kes yang mulai kuar, yang sebelumnya disenyapkan atas alasan takut negara kucaq kacir. Pelabur takut nak datang nanti. Wei, negara pelabur tuh negara mana? Negara dunia ketiga ka? Rwanda? Zambia? Madagascar?

Mangkuk hayun toi. Negara pelabur tu dh tentu la dari negara maju. US, Britain, China, suma tu negara pelabur. Hangpa x tau ka negara diorg pun duk kalut ngan masalah ni? Ada ka diorg tutup maklumat pasai wabak maut nih? So apa masalahnya nk publish perkembangan terkini kat negara ni? Hang nak selamatkan pelaburan negara dari nyawa rakyat? Ini ka pemimpin 1 Malaysia? Rakyat didahulukan ka ni. Bingai tahap babi tul la Najib nih. Padanla nama wabak tu dah mula ditukaq rakyat. H1N1 (Hishamudin1 , Najib1). Hamik kat hang. Memain lagik. Sampai bila nak bertindak? Tunggu ratusan atau ribuan nyawa lagik terus menjadi korban? Mula la bertindak babi oiiii.

Lastly, aku nak sentuh sket peranan parti aku nih. Memang ada usaha nak terang masalah ni pada ahli. Tapi cukupke usaha camtu? Dewan Ulamak awat senyap? X mampu ka kuar arahan buat solat hajat satu negara mohon ALlah jauhkan kita, jemaah PAS ni dari terjangkit ngan wabak ni? Bukanka wabak ni jugak kira 1 bala yang ALlah turunkan pada kita? Bukanla nak kata Dewan Ulamak je yang kena buat benda nih. TapiĀ  aku yakin sangat bila kuar arahan dari institusi yang dihormati dalam parti cam Dewan Ulamak nih, senang orang nak pederaih ikut. Jangan nanti bila dah puak proffesional duk bercakap benda ni dulu, hangpa melenting pulak. Iskk x paham aku…

BABI tul Hishamudin ngan Najib ni. Ngan Rosmah tu pun aku nak BABIkan. Baru pueh hati aku…

i

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: