Rehat Sekejap…

November 9, 2009

SETELAH BERAKHIRNYA apa yang dipanggil Seminar Memperkasakan Parti semalam, PAS kini nampaknya berazam untuk memperbaiki dirinya demi untuk menjadi sebuah ‘parti untuk semua’.

Natijah ini sebenarnya terserlah daripada awal lagi. Soal capai atau tidak itu soal lain. Mari kita lihat kemungkinan-kemungkinannya ke arah itu.

Pertama, belum pernah dalam sejarah parti itu, satu seminar untuk melihat kelemahan diri diadakan dalam suasana yang begitu terbuka sebagaimana yang ditunjukkan melalui seminar itu.

Saya katakan terbuka kerana seminar itu turut dihadiri wakil-wakil media tanpa ada unsur-unsur saringan terlebih dahulu.

Kedua, PAS menjemput dua orang ahli akademik yang dari segi keanggotaannya tiada kaitan langsung dengan mereka untuk membentangkan kertas kerja mengenai kemajuan dan kelemahan PAS walaupun kehadiran Aziz Bari lebih kepada untuk menjawab atau mempertahankan tulisan beliau sehingga mengundang kepada kontroversi kritikan pedas Nik Aziz Nik Mat yang selepas itu pula mendorong kepada terhasilnya seminar berkenaan.

PAS yang seperti ini tidak akan kelihatan di era 1980an mahupun 1990an.

Malah PAS diera 1980an masih dengan slogan ‘Bakar Wartawan’ atau ‘bakar suratkhabar’.

Tapi kali ini, PAS bukan sahaja membuka pintunya kepada kritikan luar malah mengizinkan pihak media mendengar kandungan kritikan tersebut.

Jadi cara PAS membawa dirinya ke alaf baru ini serta keputusan sebulat suara bagi meluluskan lima resolusi yang dicapai pada seminar berkenaan pada dasarnya menggambarkan bahawa segala kekalutan yang berlaku dalam PAS sejak akhir-akhir ini berjaya diselesaikan secara terbuka dan melalui kaedah musyawarah.

Pendek kata, PAS ingin menunjukkan kepada dunia bahawa ia benar-benar serius dalam menawarkan alternatif kepada rakyat Malaysia melalui dasar-dasar keterbukaan yang sedang ditunjukkannya masa kini.

Selanjutnya di –> Mstar

i

Advertisements

5 Responses to “Rehat Sekejap…”

  1. uma Says:

    terbukak ke?
    ada pgikut yg hangin 1 bdn…hehe

    x leh kritik laaa..
    kene turun cawangan laaa…
    ikut saluran laaa..
    mcm2 lg..
    bila mana kene hentak..hehe
    cume xada kuasa nak guna ISA je lg..hehe

    • era2009 Says:

      as’kum uma

      bolehler en uma renung2kan cete kat bawah ni…sesuai utk difikir atau mungkin ditongsampahkan jer la kalau rasa2nya artikel tu mcm sampah…
      *******************************************************************************************************
      Meletop-letop kenyataan yang dikeluarkan oleh beberapa pihak yang dikira arif dan profesional bidang mereka. Antaranya termasuklah yang sedang popular kini Dr. Aziz Bari (UIA), dan terbaru Dr. Abu Hasan (UM). Adakah cakap dengan fakta dan data atau sekadar menyampaikan cerita?

      PAS tidak pernah sunyi dari suara-suara sumbang yang merendahkan keupayaan parti ataupun kepimpinan parti itu. Apapun PAS tidak pernah rasa rendah dan hina dalam meneruskan perjuangan memartabatkan Islam dan menjadi Islam sebagai jalannya. Selagi hidup berteraskan Al-Quran dan Sunnah, hidup tidak akan sesat.

      Kita mendengar semua apa yang mereka kata dan kita tidak mampu untuk menutup mulut orang yang berkata-kata. Maka kita menerimanya dengan hati terbuka dan menganggap apa yang disuarakan adalah serius apatah lagi suara-suara pakar.

      Sedangkan lidah lagi tergigit dan pisang setandan tidak semua yang baik. Tidak dinafikan bahawa PAS tiada masalah dalaman dari segi tatatertib dan paling besar adalah jalan halatuju parti itu. Kesemua masalah ini dapat diatasi dengan kita kembali kepada sirah mulia Rasulullah SAW. Sirah itulah yang menjadi cerminan kepada jasad PAS.

      Biarlah apa orang mengata, kita akan sangkal dan buktikan jika mereka katakan tidak benar. Tidak memadai dengan kata-kata, tetapi buktikan dengan hasil. Serangan negatif kepada imej PAS sengaja diadakan menerusi media untuk menunjukkan PAS semakin bercelaru, hilang pemimpin, dan ada puak-puak.

      Islam adalah satu. Tiada lain selain Islam yang mampu menyatu padukan hati kita. Dengan Islam kita bangkit kerana Islam kita berjuang.

    • era2009 Says:

      renugkanlah cik puan uma oiiiii…jgn berleter jer..
      ********************************************************************************************************
      Meletop-letop kenyataan yang dikeluarkan oleh beberapa pihak yang dikira arif dan profesional bidang mereka. Antaranya termasuklah yang sedang popular kini Dr. Aziz Bari (UIA), dan terbaru Dr. Abu Hasan (UM). Adakah cakap dengan fakta dan data atau sekadar menyampaikan cerita?

      PAS tidak pernah sunyi dari suara-suara sumbang yang merendahkan keupayaan parti ataupun kepimpinan parti itu. Apapun PAS tidak pernah rasa rendah dan hina dalam meneruskan perjuangan memartabatkan Islam dan menjadi Islam sebagai jalannya. Selagi hidup berteraskan Al-Quran dan Sunnah, hidup tidak akan sesat.

      Kita mendengar semua apa yang mereka kata dan kita tidak mampu untuk menutup mulut orang yang berkata-kata. Maka kita menerimanya dengan hati terbuka dan menganggap apa yang disuarakan adalah serius apatah lagi suara-suara pakar.

      Sedangkan lidah lagi tergigit dan pisang setandan tidak semua yang baik. Tidak dinafikan bahawa PAS tiada masalah dalaman dari segi tatatertib dan paling besar adalah jalan halatuju parti itu. Kesemua masalah ini dapat diatasi dengan kita kembali kepada sirah mulia Rasulullah SAW. Sirah itulah yang menjadi cerminan kepada jasad PAS.

      Biarlah apa orang mengata, kita akan sangkal dan buktikan jika mereka katakan tidak benar. Tidak memadai dengan kata-kata, tetapi buktikan dengan hasil. Serangan negatif kepada imej PAS sengaja diadakan menerusi media untuk menunjukkan PAS semakin bercelaru, hilang pemimpin, dan ada puak-puak.

      Islam adalah satu. Tiada lain selain Islam yang mampu menyatu padukan hati kita. Dengan Islam kita bangkit kerana Islam kita berjuang.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: