Bila la nak amannnn…

November 23, 2009

Pas satu satu kerusi Dewan Undangan Negeri dalam Malaysia nih diisytiharkan kosong dan perlunya diadakan Pilihanraya Kecil. Pulak tu sebabnya bukan setakat kematian penyandang kerusi tersebut aja, ada jugak sebab melompat parti. Cheh buang karan betoi. Kalau tau nak jadi kaya ngan title wakil rakyat nih, rentikanla. Manjang susahnya. Tanyalah pada yang jujur dan amanah, apa yang mereka dapat bila jadi wakil rakyat.

Tadi sempat aku sembang ngan kawan ketika menumpangnya balik dari program di Air Kuning. Mamat nih umpama PA kepada seorang wakil rakyat di selatan negeri aku. Katanya, bos dia (wakil rakyat tu la) hampir nak jual kete yang digunakannya kerana tidak mampu untuk menampung keperluan rakyat yang diwakilinya.

So the question is, kalaulah melompat parti itu melarikan diri dari kesusahan menjadi wakil rakyat, sudah tentulah dia beroleh kesenangan. Tapi adakah rakyat tempatnya itu turut sama menumpang kesenangan yang diperolehinya itu? Mungkin ya dan mungkin juga tidak.

Kalaulah mereka begitu peka dengan nasib yang menimpa kepada mereka² hasil dari tindakan bodoh melompat parti itu, aku rasa perkara begini xkan berlaku. Selepas ini pastikanlah calon yang dipilih untuk bertanding pada PRU nanti tidak bertindak bodoh lagik. Ajar la mereka ilmu² tauhid, mengEsakan Sang Pencipta sama. Macamana nak menguruskan amanah ALlah tu. Bukannya x sabar² mempertonton manfaat yang bakal diperolehi. Hangpa leh senangla, tapi rakyat yang jenuh. Time ni la kepala asyik pikir nikmat yang diperolehi rakyat hasil dari idea kewujudan sistem pemilihan sepeti yang diamalkan di US tu.

At the last, ADUN parti hangpa yang asyik duk buat taik melompat sana-sini, pimpinan parti aku pulak yang dicop lemah memimpin. Bukankah analogi yang paling bangang pernah wujud dimuka bumi ini? Bijak bebeno kome mengurus persepsi…

i

9 Responses to “Bila la nak amannnn…”

  1. uma Says:

    anak subby latif pon ada kasi komen..hehe
    cume bapak dia segan lah nak hentak pale pimpinan
    nanti dicop derhaka lak…hehe
    tp subby mcm setuju dgn prof.aziz je…hehe

    bg wa
    diaorg lantak pi lah nak lemah nampak lemah
    lg wa suka…haha
    yg ponting PAS kene kuat
    dan dilihat kuat..dan memang kuat.
    coz klu diaorg wat taik senang skit ada alasan dpt kerusi byk lg…haha

    PAS ni..
    persepsi rakyat pbagai masih kureng yakin..
    coz 17juta rakyat msia bukan g kuliah hadi tiap2 mlm.
    klu rakyat msia g kuliah hadi tiap2 mlm
    g majlis2 ilmu tiap2 mlm senang citer..

    nak menang game ni
    kene cergas lg tangkas..
    lembab ala pak lah
    x sesuai
    klu jadi PM lembab pon x sesuai
    ni kan pulak nak jadi presd parti yg nak tawan msia
    lg lah x leh dilihat lembab
    dan dirasakan lembab oleh rakyat msia.
    cukuplah pak lah lembab sorg
    yg lain x payah itot lembab.

    tp klu nak jadi parti pbangkang
    dulu,kini dan selama2nya..
    tarak masalah..
    terus kan je lah..hehe

    minta tolong hadi muktamar lagi 1
    x perlu pertahankan jawatan
    kasi ruang org lain yg punye ciri yg sesuai
    utk mjadi icon bg PAS 4 All.

    • Berani Berubah Says:

      agak² sapa calon yg sesuai utk pres tu nanti ek?

      • uma Says:

        nik aziz kata husam Allah jadi utk Msia bukan kelantan je…hehe

        zaman hadi dah berlalu,
        sedar diri dan sedar dgn realiti dan tuntutan semasa
        pegang jawatan bg org yg mgaku mperjuangkan islam ni
        bukan pegang sampai mati
        tp riki2 calon yg mampu mcilok agamaNYA dlm bernegara
        dlm system yg diguna pakai.

        tp bukan senang nak undur diri setelah lama pegang jawatan ni.
        klu wa kat tmpt hadi pon
        wa x akan menanggal bj amanah ni…hehe

      • Berani Berubah Says:

        tapi Husam kalah pemilihan aritu bro?
        xkan la perwakilan nak lantik dia jadik Pres sedangkan Timb. Pres pun kalah.
        Kalah ngan Ust. Nash lak tuh. Biar betul bro…
        Xdak calon lain ke?

      • uma Says:

        dah ada bunyi ulamak yg tamak jawatan
        nak 2 tmpt khas buat mereka.
        maka perwakilan riso jatuh derhaka..hehe
        ptandingan 3 penjuru
        dah leh baca keputusan nye..
        walaupon ada bunyi2 pgundian ala undi POS versi PAS..hehe

        calon lain?
        wa x dpt mimpi lg laaa…hehe
        cume MB nizar wa adalah calon akan dtg
        yg leh diberikan ruang.

        hadi?
        maaplah
        bukan zaman nya lg.
        beliau bg wa
        perlu berada as pjaga dasar
        tp utk bersilat atas pentas terbukak ni
        kasi kat sahabat2 yg lain
        yg punye ciri2 yg sesuai utk bersilat lincah atas pentas ni.

        bg wa
        jawatan dlm pjuangan islam ni
        bukan pegang sampai mati
        tp sentiasa mcari individu yg sesuai dgn realiti dan tuntutan semasa
        dlm mbwk PAS lebih kehadapan utk mcilok agamaNYA dlm bernegara dgn mguna kan system yg dipakai.

  2. Berani Berubah Says:

    bro, soklan x berjawab lagik nih…
    aku pun sokong Husam… tapi perwakilan taknak Husam…
    ada cara lain ke nak angkat Husam ni bro, selain dari pemilihan dalam Muktamar?
    tapi kalau pun Husam menang, ada ka ahli nak sokong dia nanti?
    skarang pun tak da sapa nak sokong

    • uma Says:

      sekarang xada sapa sokong?berapa undi husam dpt ,bro?
      klu husam berentap dgn nash?
      agak2 mcm ne?
      tp sebab mat sabu & husam masing2 pon bengong..
      maka ni la hasilnya,haha
      bg wa
      mula2 kene tukar mentaliti perwakilan dulu
      seperti mana mau tukar mentaliti melayu yg dok sokong UMNO yg percaya kat UMNO je.
      takut utk berubah pd yg lain.
      maka begitu gak mentaliti perwakilan PAS ni
      mula2 kene ubah mentaliti diaorg yg dok taksub pd golongan tertentu ni.

      bg wa
      selagi mentaliti perwakilan PAS ala perwakilan MIC or UMNO
      selagi tu lah PAS jadi pbangkang dulu,kini dan selama2nya..hehe
      coz rela kalah asalkan islam menang..PAS kalah islam menang?haha
      lawak pon ada gak tu..
      tp kang wa hentak pale dikata derhaka lak..hehe

      wa rasakan,
      elok sapa2 nak jadi presd & timbalan presd dlm PAS ni
      ambil degree dlm bahagian agama je…
      coz wat masa la ni
      tu je yg leh wat diaorg taksub.
      maka ada chance jadi presd & timb..haha.
      harap husam leh pertimbangkan masuk U blk
      ambil kursus agama…hehe.

      tp wa percaya
      zaman akan berubah
      mentaliti perwakilan PAS yg taksub pon pasti berubah
      cume ambil masa seperti mana mgambil masa utk melayu sokong PAS..hehe.

      apa2pon
      hadi dah x relevan utk bersilat atas pentas terbukak ni.
      lepak kat majlis syuara
      mjadi pjaga dasar adalah paling sesauai bg pandangan wa.
      utk bersilat
      kasi org lain yg lincah.
      tp klu jenis x sedar diri
      x leh nak ckp apa laaa…
      maap ckp lah
      org jenis mcm tu..
      kene terajang baru leh paham..
      bukan senang nak undur diri dari jawatan klu dah lama pegang
      tambahan lg pwakilan dok bg sokongan
      seperti mana ahli MIC kasi sokongan kat samy…hehe
      jgn sampai masyarakat pbagai meluat kat presd lu org
      PAS tergolek2 masuk longkang.
      tp x pe..
      rela kalah asalkan islam menang.hehe

      • Berani Berubah Says:

        ala apa lak nak citer pasai hadi lak bro.
        skang nak citer pasai husam
        orang Kelantan pun x suker dia… camne dia nak dapatkan undi perwakilan luar
        ada cara lain x bro
        main bomoh ke?

      • uma Says:

        wa pon dengo citer
        husam x disukai oleh ahli PAS kelantan..hehe
        klu x silap wa
        mamat tu menang undi byk sekali kan
        utk naib presd dulu kan?
        wa rasa masa tu dia main bomoh laaa kot….haha

        bg wa
        yg ponting hadi kene undurkan dulu…haha


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: