Gempar!!! Midah kene tikam…

December 15, 2010

Salam 4 all. Cheh dah mcm Zul Kulim la plak…

Maleh nak manjangkan citer… Umum tau yang PRU-13 dah dekat bebeno. Zambry KIMMak memang selamat ditempatnya skang. Pengundi POS sahaja melebihi pengundi awam biasa. So dari segi logik akai, memang x terlawannya kita ngan Zambry tuh. Cuma aku harap, untuk menjatuhkan egonya di Pangkoq, Pakatan Rakyat hendaklah meletakkan calon yang paling lemah di sana. Mungkin boleh kita calonkan seorang nenek tua yang lumpuh anggota badan ataupun pesakit mental. Biar dirasenye sket. Menang malu, kalah lagik la malu.

Lagipun soseh² kenkawan aku yang keje kat Istana kata Zambry KIMMak ni memalukan Sultan yang terkenal dengan kebijaksanaan IQnya. Kalau tarikh Raya Haji pun x reti, ape guna jadik MB weh, kata deme la. Yela, memalukan tuanku Sultan je, yang merupakan Ketua Agama Islam Negeri Perak ni. Betui x betui WALLahua’lam. Tapi yang aku tau, aku sendiri kalau diberi pilihan malu nak jadikan Zambry KIMMak ni MB pasainya menang cara bapok, undi POS. Jantan la sket.

Tapi aku bukan nak cakap pasai Zambry KIMMak tu. Aku nak cakap pasai Hj. Nizar, MB pertama dalam sejarah yang datang dari parti selain dari komponen Be the eNd. Pada aku Hj. Nizar sudah boleh melupakan tempat yang dimenanginya sekarang. Kejayaannya merintis kemenangan Pasir Panjang sudah boleh disimpan dalam sejarah Perak. Elok bebeno kalau Pasir Panjang kita gantikan dengan orang tempatan. Itu pendapat aku. Kome jangan nak mantah pulak. Kalau kome x suke tulih kat blog kome.

Sebabnya, pada aku tempat tu dh x relevan lagik ditandingi oleh beliau. Sementelah pula berlaku berbagai perkara pelik yang dilakukan oleh pihak SPR dalam memastikan beliau kalah sekiranya beliau bertanding jugak di situ pada PRU akan datang.

Ate kat mana nak dicampakkan Hj Nizar nih???

Teman dah nampak tempatnya. X lain x bukan, di Sungai Rapat. Calon heavyweight bertemu heavyweight. Kedua-duanya mempunyai peranan yang kuat di dalam parti. Hj Nizar menentang akak Midah. Hj Nizar pemimpin Pakatan Rakyat Perak manakala akak Midah pulak exco kanan kerajaan Zambry KIMMak. Ala bukan orang x tau si ZAmbry KIMMak tu ikut telunjuk si Midah. So dari melawan Zambry baikla lawan Midah.

Lagipun Sungai Rapat berpotensi untuk dimenangi oleh Pakatan Rakyat. PRU yang lepas menyaksikan sedikit undi kaum Cina telah lari dari sepatutnya. Undi kaum cina ketika itu pergi kepada Boon Chye untuk parlimen tetapi tidak buat Radzi Zainon di DUN. Maka kemungkinan ketika itu sentimen perkauman masih menebal buat pengundi cina di Sungai Rapat. AlhamduliLLah berkat dari peristiwa rampasan kuasa oleh Be the eNd selepas sahaja Pakatan Rakyat memerintah, menyaksikan undi kaum cina kembali konsisten. Ini terbukti pada PRK Bukit Gantang dimana Hj Nizar ketika itu mendapat undi solid dari kaum cina.

Jadi bagi meneutralkan kembali undi kaum cina kepada calon Pakatan Rakyat, maka aku nampak Hj Nizar boleh memainkan peranannya disitu. Aku masih yakin undi kaum cina masih konsisten berbanding undi kaum Melayu dan India. Dengan nisbah undi antara ketiga kaum yang agak munasabah, ditambah pulak dengan undi pos yang tidka banyak maka peluang untuk beliau mengalahkan MB sebenar Perak memang tersangat cerah.

Kerja asas di Sungai Rapat memang telah dijalankan secara baik oleh bekas calon PAS terdahulu. Hj Nizar semestinya mempunyai tugas yang lebih mudah selepas ini yang dapat menjadikan dia bebas bergerak kemana sahaja bagi membantu calon lain yang lebih memerlukannya berkempen mencapai kemenangan. Jangan terkejut kalau Midah beralih arah memilih parlimen sebagai tempat yang akan ditandinginya selepas ini dan aku sesungguhnya yakin beliau akan berpindah ke Kementerian selepas ini sekalipun beliau kalah sebagai membalas jasa merampas kerajaan Pakatan Rakyat tempohari.

Abihtu bekas calon SUngai Rapat si Radzi Zainon tu nak campak mana pulak? Teman cadangkan dia jadik Setpol MB. X pun jadik speaker pun ok. Aku suka cara dia bercakap. Teratur penuh tertib. Jelas bebeno tutur katanya. Bukan ayat jek nihhh.

Jadi sekadar inilah pendapat aku.Harap-harap deme dengo rintihan aku ni. Kalau x aku nak amik cuti memblog lagik skali. Kui kui kui

i

7 Responses to “Gempar!!! Midah kene tikam…”

  1. cenangau Says:

    Cheh!! menang pun belum tentu dah siap berkira-kira nak lantik Setpol dan Speaker. Lagi satu, kalau pun PR menang di Perak belum tentu Hj Nizar jadi MB.

    • budak ipoh timor Says:

      alaaa itu perkara enteng bro…kita pakat demo la buat cam Derih Jusoh nye penyokong tuh. Kami Nak NIzar… Natang tu x yah letak la…biar parti umngok jek yg natangkan Sultannye

  2. abdullah Says:

    elok…elok… Nizar lawan Midah… kita tawan Perak semula dengan kuasa rakyat.

  3. radens Says:

    salam..! ker salah tajuk ? bukan tajuk sebetulnya ” PR kene tikam..”

  4. orang Gopeng Says:

    Suroh le dia pegi tempat dia dibesorkan untuk jadi calon ,Baru kita tau dia baguih tak baguih. Orang kampong tentu suke die.Dia menang le. Kalau dia kalah bermakne orang kampong sendiri tak mau die.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: