i

ust. bakarPada 2 September, telah diadakan Sidang DUN bagi kerajaan Negeri Perak. Namun, ia telah dikatakan sebagai tidak senonoh oleh Zambry. Bahkan beliau sendiri tidak membenarkan mana-mana wakil rakyat BN daripada menghadiri sidang tersebut. Apa yang dilihat, tindakan polis yang tidak berpatutan, telah menimbulkan lagi ketegangan dan kezaliman.

Mengulas lanjut tentang isu ini, Ustaz Abu Bakar Hussain, Pesuruhjaya PAS Perak mengecam tindakan Zambry yang menampakkan bahawa adun-adun BN sebagai pengecut. Mereka sendiri tidak berani berhadapan dengan PR. Bahkan mereka hanya mengharapkan kepada polis-polis untuk diperkudakan oleh mereka.

Beliau berkata, saya yakin, Zambry tidak akan berani bersemuka dan duduk semeja dengan PR untuk menyelesaikan kemelut di Perak. Apatah lagi beliau tidak sanggup untuk melihat DUN dibubarkan. Ini kerana mereka sendiri menjangkakan kekalahan mereka. Hari ini, BN sudah kalah 0-8 dalam pilihanraya kecil. Jelas membuktikan bahawa rakyat Perak sudah benci dan jemu dengan cara pemerintahan sekular yang diperjuangkan oleh BN.

Beliau berkata lagi, sejarah telah menjelaskan semuanya. Pemerintahan yang berasaskan kepada pemikiran manusia, tidak akan lama. Manusia pasti jemu dan muak dengan gaya pembawaan perjuangan tersebut. Bahkan, pemerintah yang zalim, hakikatnya pengecut untuk berhadapan dengan kebenaran.

Zambry sememangnya tidak berani berhadapan dengan kebenaran. Beliau lebih suka memperlihatkan kebaikannya menghulurkan sumbangan, sedangkan itu adalah duit kerajaan yang memang sepatutnya diberikan. Hakikatnya beliau cuba menjahilkan rakyat dengan mengaburi mereka dengan matawang.

Apabila diajak berbincang, beliau tidak akan hadir, bahkan menghentam dari jauh sahaja. Apabila diajak supaya membubarkan DUN, sudah pasti beliau menolak. Ini kerana beliau takutkan kebenaran. Bahkan dia adalah seorang yang telah melakukan banyak kejahatan dan pelanggaran undang-undang. Inilah pemimpin jahat yang dicipta oleh UMNO, dan mereka berusaha melahirkan lebih ramai pemimpin yang seperti ini.

i

Black 7th. May

May 7, 2009

Sidang DUN Perak telah ditangguhkan ke satu tarikh yang lain oleh Speaker DUN yang Haram J***H itu. Nampak gayanya sidang DUN kali ini telah menjadi satu sejarah baru negeri Perak apabila bukan sahaja memiliki MB Haram tetapi juga Speaker DUN yang Haram.

Tahniah rakyat Perak kerana telah berjaya mencipta satu lagi sejarah baru negeri ini. Terima kasih kepada semua yang mengikuti siaran secara ‘live’ dari blog aku ini.

Tuanku Raja Muda Perak telah selesai menyampaikan titah di raja. Pelik, ucapan yang tidak sampai setengah jam, tetapi terpaksa menunggu sehingga 5 jam untuk di sampaikan. Mungkin juga baginda terpaksa memendekkan ucapan untuk memberi peluang kedua-dua belah pihak menyambung pergaduhan yang terhenti sebentar tadi.

Blogger Al-Husseyn pula telah diusung keluar oleh bentara pejabat PAS Perak.Beliau yang mengidap gout akhirnya mengalah dan meminta maaf kepada Pagawai IT Perak tersebut kerana merampas kerusi beliau tanpa sedar.

Kalau dahulu kes usung mengusung ini begitu popular di era Reformasi 1999 dalam kes DSAI, nampak gayanya kali ini ia menjangkit pula di negeri Perak.

Insiden merampas kerusi speaker DUN Perak telah menjangkit pula ke dalam pejabat PAS Perak ketika ini dimana kerusi Pegawai IT PAS Perak pula telah dirampas oleh blogger Al-Husseyn. Nampak gaya belum ada tanda-tanda blogger itu mahu menyerahkan kembali kerusi yang dirampasnya. Buat sementara waktu, Pegawai IT PAS Perak itu terpaksa bersidang di atas lantai pejabat.

Speaker kereta salah seorang penyokong Pakatan Rakyat telah dicuri. Aikkk… speaker keter punya citer pun masuk???

ADUN BN Kenering, Hasbullah kelihatan mulai tidak dapat menahan sabarnya ketika ini.

Sidang DUN dimulakan kembali. Speaker Halal sedang bertekak dengan Speaker Haram ketika ini. Usaha membawa Tuanku Raja Muda masih tidak kesampaian. Aku rasa lebih baik Tuanku Raja Muda berangkat pulang dari terus menjadi orang bodoh menanti pertelingkahan yang tidak berkesudahan ini.

Polis telah menuju masuk ke dalam dewan untuk menurunkan Speaker Halal.

Bomoh aku tidak berehat untuk memberikan laporan terkini. Diberitakan sekiranya selepas rehat sejam ini, Speaker DUN yang sah, YB Sivakumar tidak berganjak dari kerusi speaker, pihak polis akan dibawa masuk kedalam dewan untuk membawanya keluar secara paksaan.

Polis masuk dewan? Dalam BN, macam-macam boleh.

Sidang DUN ditangguhkan sejam oleh speaker Haram untuk renew power mandrem yang telah berkurangan.

Kita minummmm dulu. Erkkk mana YB yang janji nk banjer aku minum nih. Kena kidnap polis gak ke. Isk isk iskkk…

Menurut bomoh aku jugak, pasukan yang akan menentang Man U di final Champions League nanti adalah pasukan Barcelona, selepas pasukan itu seri 1-1 dengan Chelseal awal pagi tadi.

Cheh, apala bomoh aku ni. Time kecoh camnih pun leh wat lawak. Marah dek Cenangau nanti. Hik hik

Speaker DUN Perak, YB Sivakumar telah diusung keluar dewan oleh ADUN BN. Ganesan mengangkat sumpah sebagai speaker DUN Haram yang baru.

MB Haram, Speaker Haram, Babi pun haram. Maknanya MB ngan Speaker segolongan dengan makhluk mughalazah tu.

YB Husam Musa, telah diiring polis ke penjara bergerak berhadapan bangunan SUK Perak. Namun polis tidak menahan sebaliknya membebaskannya dan menyuruhnya jangan menghampiri tempat larangan.

Setiausaha DUN yang baru, Ust. Misbahul Munir meluahkan perasaan kecewanya kepada sikap polis yang tidak membenarkannya masuk kedalam untuk menjalankan tugas sedangkan pengawal keselamatan pintu masuk bangunan SUK telah memberi keizinan.

Kedudukan ADUN-ADUN dalam Dewan Undangan Negeri Perak masih kekal seperti sebelum ini. Tiada perubahan tempat duduk. So ADUN BN masih kekal di seat pembangkang. Tahniah. Berita gempar, Hee, Timbalan Speaker cuba mengambil alih kedudukan Speaker.

Maklumat terkini dari bomoh import aku, Raja Muda tidak mahu meneruskan sidang DUN Perak sehingga susunan kerusi ADUN-ADUN selesai.

Pegawai IT PAS Perak kehilangan kamera DSLR nya yang tidak sampai setahun dibeli apabila Ketua Pemuda Tambun yang diamanahkan mengambil gambar menggunakan kamera itu telah ditahan polis sebentar tadi. Harapnya ia bukanlah strategi untuknya memenangi jawatan EXCO DPPN pada muktamar DPPN 10 Mei depan.

Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, Al-Fadhil Ustaz Ahmad Awang akhirnya berjaya melepaskan diri dari kepungan polis dan selamat tiba ke Pejabat Badan Perhubungan PAS Perak sebentar tadi. Tiada sebarang kecederaan fizikal dilaporkan. Mungkin sakit hati ngan polis je sket kot. Dah kene sejuk ekon, kembali tenang nampak gayanya.

Suasana sidang Dewan Undangan Negeri Perak Kecoh apabila Raja Muda Nazrin masih belum dapat memulakan ucapan titah diraja disebabkan speaker DUN, YB Sivakumar telah mengarahkan 7 ADUN BN termasuk Mamak Zombie dan 3 ADUN Bebas keluar dewan.

Tunggu laporan selanjutnya dari bomoh yang aku importkan khas ke dalam Dewan.

Aku sampai di parking Kinta Riverfront hampir jam 8.30 pagi. Kelewatan yang disengajakan oleh Rizal. Untuk menjadikan alasan kelewatannya lebih bersifat realisitik, dia mengarahkan aku sebelum itu supaya singgah dimana-mana kedai berdekatan untuk membeli sebotol ubat batuk cap Ibu dan Anak Ayam.

Sampai, kelihatan sdr. Shah menunggu bersama Egonya yang baru. Jgn salah sangka, bukan beli guna duit balak ekk.

TYDP aku, Azmi berpimpinan tangan dengan anaknya diseberang jalan. Mantap beb. Bawak anak.

Sebelum itu sdr. Shah maklumkan kepada aku, kumpulan ADUN-ADUN Pakatan Rakyat telah berkumpul dihadapan Hotel Grand View, tempat mereka menginap malam sebelumnya. Mereka mulai bergerak 15 minit kemudian diketuai kereta polis.

Aku menggunakan kuasa veto sebagai pekerja didalam area Bandar Ipoh Raya akhirnya berjaya melepasi sekatan dan halangan yang dibuat oleh pihak keselamatan. AlhamduliLLah, x berani deme nak sentuh tubuh badan aku. Kuatnya aku, dengan gaya ego walaupun masih belum cukup duit untuk memiliki motor Ego sepertimana yang dimiliki oleh sdr. Shah itu. Tunggula kot dapat kompartment balak nanti, aku borong selori Ego tuh, egoku melonjak-lonjak.

Di belakang aku, gerombolan penyokong PR diketuai sdr. Salahuddin Ayub juga berjaya melepasi halangan tersebut. Mungkin disebabkan beliau public figure, memudahkan urusannya. Kelihatan beberapa yang tidak dikenali mengikut sama rombongan gerombolannya itu.

Sampai di hadapan venue, kelihatan sudah ramai penyokong PR menunggu berhampiran pejabat DAP. Pihak FRU dan CID (Criminal Investigation Department) telah bersiap-sedia menanti arahan ketua.

Mangsa pertama yang ditangkap ialah anggota Unit AMAL Perak, kawasan Tambun, saudara Jamal. Tabik spring aku kat dia. Aku kenal siapa dia. Korang x yah ulas apa-apa pasal dia dah dalam ruangan komen kang.

Setelah berlaku beberapa tangkapan, seorang mangsa tangkapan lain berbangsa Cina diperlakukan dengan agak kasar oleh pihak polis. Dia cuba melawan namun disebabkan begitu ramai polis yang mengerumuninya, usahanya itu gagal. Jalannnn…

Aku mengikuti bro. Ramdhan membuat liputan video. Guna kamera baru beb. Seghiau polis usik. Takut kamera tu luka, abis ilang gaji setahun. Haha.

Lastly, dh tenang semua, aku beransur-ansur kepejabat. Ketika itu, mangsa tangkapan terakhir ialah sdr. Salahuddin Ayub, AP Kubang Kerian. Pegawai khasnya bagaimanapun tidak diapa-apakan polis. Sdr. Salahuddin sempat mengamanahkan kepadanya setin air minuman 100 plus untuk dikongsi bersama-sama penyokong PR. AlhamduliLLah aku antara yang dapat meneguk air tersebut. Berpahalalah sdr. Salahuddin kerana membantu melepaskan dahaga sahabt-sahabat seperti aku ni.

Sekian coretan yang dapat aku laporkan arinih.

i

SoaLan CepuMas…

February 12, 2009

  1. Banyak-banyak MB, MB manakah yang paling huduh???
  2. Kenapa Sultan Perak perkenan perlantikan Mamak Barua (MB) Haram???  Sebab Perak ni unik. Sultan memerintah Perak pun 2 orang, dat Y dia nak MB pun 2 orang.
  3. Kenapa Mamak Barua (MB) Haram hanya melantik 6 orang Exco Haram sahaja? Lagi 4 dia reserve kat katak.

Jawapan akan dipaparkan esok. Sesapa yg nak meneka dipersilakan…

i

Smalam dh berlangsung acara angkat sumpah Exco baru kerajaan haram BN Perak. Kesian org Perak ni. Dapat mamak jadi MB. Kontra betul bila bersama Sang Sultan. Sorang putih melepak, sorang hitam berkilat. Cam taik cicak jek. Hua hua huaaaa.. Padankan muka kome. Dah itu yang kome nak. Lantakkann. Lagipun yang nak dapat malu nanti bukan patik, tapi tuanku sultan jugak kan?

Hanya 6 je yang sangkut jadik Exco. 3 lagi dilantik jadi penasihat Mamak Barua (MB). Yang peliknya ada nama feberet sepatutnya sangkut x sangkut, yng x disangka sangkut lak naik. Memang bergegar la nanti kerajaan haram ni nanti. Aku menjangkakan Najmuddin Elias naik jadi Exco Agama haram, melihatkan keilmuannya cenderung kearah itu. Tapi rupa2nya disapu bos sendiri. Mungkin nk bersihkan pengaruh Tajol dalam kerajaan haramnya tu kot. Kan Najmuddin pernah jadi setpol Tajol dulu.

La ni aku dapat tahu dia dah majuk. Dak mau kene pujuk dek sesapa. Dok caye kat sesapa. Hanya ALlah je yang dia caya skang nih kata kenalan aku. Ntahlah kot dia nak Hj Nizar, MB Perak yang pujuk. InsyaALlah stakat Exco Agama leh diberikan ruang rasanya. Lagipun dia memang layak berbanding mamak pangkor tu dalm menguruskan hal-hal berkaitan agama ni. Tup-tup arinih dia dilantik¬† jadik penasihat kepada Mamak Barua (MB) berkaitan hal-hal agama. Haha setarap HAMAN (mid osman) je la ko ni Najmuddin. Ada x menambah, xde pun x mengurang. Lagipun leh ke ko nak lawan power tok peti Harus sesaja tu? Dia lagik power beb. Dapat cium pipi lagik ngan mamak barua (MB) tu. Kompom masa bercium pipi tu Mamak Barua(MB) tu bisik kontrak tok peti dia sambung lagi. Kompom la. Bukan x tau tok peti kaki penjilat tu. Kalau ada maruah, ko tolak je la. Buat malu kume jeeee… tapi ape nak heran kan? Tuanku yang berminat. Lagipun yang dapat malu nanti bukan patik, tapi tuanku sultan jugakkan?

Hamidah pun nama yg x disangka2 naik. Dia menjadi ketua wanita UMNO Gopeng pun hasil dari tipu muslihat. Dia ni dah ditolak oleh warga Rapat Setia. Dengar kata dia dapat tau dilantik jadi Exco jam 2.30 pg smlm. Means lum tido lagi. Menanti tilikan tok nujum. Korang tunggu je la. Ntah camne mamak barua (MB) tu leh lantik dia jadik Exco kanan x tau la. Jaga hal ehwal pelaburan lak tu. Tapi apa sangat yang dia boleh buat utk tarik pelaburan masuk ke Perak? Nak mtk tlg Opah Pidah ke? Iskkk x gunala hang duk situ. Opah Pidah tu pun nunggu hari nak kena tendang dari kebinet Najis tuh. Hua hua huaaaa… memang cantekkkk. Yang aku leh kompom, xkn ada pelaburan yang masuk dari negara India hasil dari pepatahnya dalam sidang DUN dulu. Biarkan. Lagipun yang dapat malu nanti bukan patik, tapi tuanku sultan jugak kan?

Ramly Zahari sekadar mencukupkan kuota Exco haram Mamak Barua (MB). Pertamanya dia nih ADUN Manong, dalam Parlimen Kuala Kangsar. Nak jaga hati tuanku Sultan la. Kan Kuala Kangsar tu terletaknya singgahsana sultan. Yang keduanya dia nih orang lama dalam pentadbiran. Kalau korang lihat, Exco lain tu suma budak hingusan. Mana boleh Mamak Barua (MB) ni nak bertahan dalam sidang DUN akan datang. Selain dari kedua-dua sebab tu, aku yakin Mamak Barua (MB) tu xkan pilih Ramly nih. So no hal la kalau dia x terlantik duduk dalam Exco Kanan kerajaan haram ni. No wonder la time sidang media selepas perlantikan Exco ni dia menghilangkan diri. Sedih la kot. Hik hik hik… Lantak tuanku la. Lagipun yang malu nanti bukan patik, tapi tuanku sultan gak kan?

Paling menarik hari ini bila kabinet Mamak Barua (MB) ni melantik 4 orang penasihat MB. 2 ekoq UMNO tu ok la kot sbb menang PRU aritu. Ni hat yang kalah pn kena lantik gak. Setaraf Exco lak tu. Dapat kete baruaaaa suma. Haha… Apela yang orang kalah ni leh nasihatkan Mamak Barua (MB) ni melainkan untuk menerima hakikat akan kalah sikit masa lagik.

Pastu MIC mintak jawatan speaker lak sbb xde calon diorang dalam kabinet haram Mamak Barua ni. Haha UMNO menang semua, tapi leh kongsi2 kuasa lak ngan india? Kata kuat sangat kemelayuannya. Aritu masa Hj Nizar, MB Perak lantik Exco termasuk speaker dari bangsa lain, kome melompat cam beruk kena belacan. Kutuk MB kume tu pentingkan kaum lain. Jadi boneka. La ni apa dah jadi?

So kesimpulannya aku memang malu sangat ada orang yang kalah, orang yang melompat, orang yang kena tuduh rasuah dalam kerajaan haram BN Perak ni.

Idakke tuanku sultan malu mempunyai kerajaan camtu??? Ke tuanku sultan dah hilang kemaluannya???

opsss… sifat kemaluannya… hehe

i

SmS’es

February 6, 2009

sebentar tadi terima sMs dari bro Zul…

“Salam. Td MB solat jumaat d msjid intim (msjid sultan azlan shah jln dairy). zahid hamidi dan beberapa pimpinan umno pun ada. habis solat sunat ba’diah jumaat majoriti rakyat salam dn kerumun MB nyatakan sokongan. tak dak org nk salam dgn zahid. alhamduliLLah rakyat bsama kita”

p/s- aku solat d msjd ubudiah, kuala kangsar. nnt aku update

i

amaNat pResiDen…

February 6, 2009

Parti Islam SeMalaysia (PAS) adalah sebuah parti yang sah berdaftar dan senantiasa mendukung prinsip rukunegara termasuklah prinsip kesetiaan kepada raja dan negara, keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang.

Kami sepenuhnya percaya bahawa kedudukan kesemua prinsip-prinsip rukunegara ini haruslah dihormati oleh seluruh warga di dalam negara kita ini untuk memastikan keharmonian dan keadilan yang menyeluruh terus terpelihara.

Oleh yang demikian, PAS berpendapat bahawa suasana kekalutan yang sedang berlaku di negeri Perak Darul Ridzuan pada masa kini boleh dielakkan dari menjadi lebih buruk sekiranya prinsip asas yang merujuk kepada undang-undang negeri dan perlembagaan persekutuan dijadikan rujukan.

PAS berpandangan bahawa Menteri Besar (MB) Perak pada masa ini, iaitu Dato’ Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin, hanyalah boleh diturunkan dari kedudukannya sebagai menteri besar menerusi undi tidak percaya yang dilakukan di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) semasa ianya bersidang.

PAS yakin bahawa sekiranya permohonan MB untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri diterima, maka suasana yang tegang dan boleh menuju kepada satu krisis perlembagaan boleh dielakkan. Pembubaran Dun akan membuka ruang kepada rakyat untuk membuat pilihan mereka menerusi satu pilihan raya yang menyeluruh di negeri Perak.

Saya juga ingin meminta kepada seluruh rakyat di negeri Perak khususnya dan seluruh ahli dan penyokong kerajaan Pakatan Rakyat di seluruh negara secara amnya supaya bertenang dan tidak terjebak dalam perangkap provokasi yang mungkin ditimbulkan oleh pihak-pihak tertentu.

Tuan Guru Dato’ Seri Hj Abdul Hadi Awang

Presiden PAS

i

Last bUt nOt LeaSt…

February 6, 2009

SAYA ingin sampaikan salam kepada semua kakitangan kerajaan negeri yang selama ini telah memberikan khidmat cemerlang sepanjang saya menerajui kerajaan Pakatan Rakyat Perak.

Saya ingin berpesan kepada kalian agar meneruskan kerja-kerja baik yang telah dilaksanakan sepanjang 11 bulan yang lalu. Insya-Allah, kita akan bertemu lagi dengan kejayaan yang lebih besar kerana saya yakin pertolongan daripada Allah makin hampir.

Saya bersyukur semasa hadir ke SUK hari ini dan selepas mendengar arahan Setiausaha kerajaan negeri Perak, Dato’ Dr Abdul Rahman Hashim, saya amat terkejut dengan sikap beliau itu.

Ia merupakan pertama kali beliau bersikap begitu sepanjang saya menjadi Menteri Besar dan saya yakin Dr Abdul Rahman akan menjadi penyebab kejatuhan kerajaan BN selepas ini.

Ir Mohd Nizar Jamaluddin
Menteri Besar Perak

i

PERAK report…

February 5, 2009

terkini

RTM sudah menyiarkan berita mengkhabarkan Sultan tidak perkenan pembubaran DUN dan minta MB Hj. Nizar meletakkan jawatan. Ya ALlah, selamatkan negeri kami.

sumber dari press tadi mengatakan MB baru sahaja keluar dari istana selepas dipanggil oleh DYMM Tuanku Sultan Perak. Wajah ceria MB seolah-olah memberi petunjuk ada berita gembira hasil pertemuan tersebut. Jam 3 ptg ini MB dan Anwar Ibrahim akan mengadakan sidang media di Kediaman Rasmi MB Perak. Harap maklum

keputusan-pembaca

*sumber – mstar