Kecoh… SPR KENE LUDAH!!!

December 29, 2011

3.7 juta rakyat belum daftar

KUALA LUMPUR 1 Dis. – Mana-mana pihak yang ‘sibuk’ membuat pelbagai cadangan bagi membolehkan pengundi luar negara menunaikan tanggungjawab mereka tanpa perlu pulang ke tanah air sepatutnya menumpukan usaha untuk mendaftarkan kira-kira 3.7 juta rakyat negara ini yang masih belum berbuat demikian.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, ini kerana rakyat Malaysia yang menetap di luar negara hanya berjumlah 25,000 orang mengikut rekod yang dikeluarkan Wisma Putra – Utusan Meloya

Malas aku nak komen pasai SPR ni. Tp pasai ianya membabitkan aku, nk xnk trpaksa jugak aku nulih.

SPR ni kalau hangpa perati tengok makin hari makin bodo (nada Ust Azhar Idrus). Bukan makin ceghdik. Kalau hangpa nk tau pasai masalah berjuta pemilih tu x berdaftar pasai pa???

Sebelum ni punya la senang nak daftar pemilih baru. Aku antara yg trlibat menjadi Penolong Pendaftar Sementara (PPS) SPR bagi parti politik sebelum disambung tauliah dan ditukar nama menjadi Penolong Pendaftar Pemilih (PPP) mulai 2011. Apa yg aku tengok dan alami sendiri, puak SPR ni mmg xdak niat pun nk daftarkan pemilih baru nih. Hangpa kene cong je laa. Piiiirah mabuk…

Pada sapa2 yg pernah jadi PPS @ PPP, hangpa tau la. Punyala jenuh round keliling kampung cari pemilih, kekadang turun pagi sampai ke petang, yg dpt daftar sorang dua je. Dah la tu, bila isi borang antaq kene rejet. Alasan depa, alamat x lengkap la. Kalau takat nama atau no k.p salah tu ok la jugak, tp pasai alamat salah pn kene rerjet? Chitt… dah perabih duit minyak, last2 xdpt apa. Usahkan habuk, debu pn ilek. Xkan la SPR x leh bertolak ansur pasai alamat nih. Bukan yg dok daftar tu tau pn pemilih tu ada dua alamat berasingan. Yang salah JPN la pasai ada buat cip2 pastu benarkan lak tukaq2 alamat dlm cip tu. Apa kes???

Ok yg ni 1 hal jugak. Awal Nov. 2011 lepas SPR dh letak syarat baru. Kene ada salinan IC pada sapa2 PPP yg nk daftar pemilih baru bagi mengelakkan pemilih yg didaftarkan adalah dengan izin pemilih tersebut. Hahhh tu pa dia?? Syarat nk kasi daftar ka syarat x mau kasi daftar??? Mana ada peniaga pasar malam jual @ bukak kedai mesin potostat? Gila mana orang buat camtu???

Dah pulak depa kata guna henpon amik gambar ic pn bulih. Tara mana org ada henpon canggih cenggitu? Sapa nk buat keja lagu tu ngah2 org ramai tu? Nk panjat rumah??? Kalau takat bayaq RM1 utk 1 nama x payah la. Ada cadang RM3, tp ada lak MP BN yg mangkok ayun kata buang duit negara. Yg beli skru sampai beribu RM seketui tu x pa. X buang duit. Yg bela lembu kt kondo tu x pa, x buang duit. Mcm sial aku ckp hangpa…

Dah tu bila kita dh daftar, ada ka patot pak ngan mak budak tu dh stuju nak daftarkan anak dia jadi pemilih berdaftar supaya leh pangkah Pakatan Rakyat msa PRU 13 nnt, kalih2 kuaq surat dr SPR kata anak dia bantah pasai daftaq nama dia tanpa persetujuan dia? Aduhhh… hangpa pikiaq sat?

Bukanka mendaftar diri jadi pemilih berdaftar satu kewajipan dan tuntutan undang2, last2 SPR boleh g ‘warning’ kat PPP tu pasai daftar pemilih tanpa kerelaan dia? Awat x sound kat budak tu yg xnk nama dia didaftarkan jadi pemilih tu? Bukanka patutnya budak tu boleh kene tindakan undang2 pasai menganggu perlaksanaan undang2? Ini yang kene PPP. X ka gila punya keja. Chroi betoi.

Korang leh pikiaq senirik la, kalau benaq la SPR ni serius sangat nk kasi 3.7 juta pemilih tu berdaftar jadi pengundi PRU13 nnt, pasai pa depa tu x stuju ngan sistem pendaftaran pemilih automatik yg pernah dicadangkan oleh kedua-dua belah pihak dalam Dewan Rakyat, samada pro BN mahupun pro PR sebelum ni??? Cukup umoq 21 ja dalam sistem database Jabatan Pendaftaran Negara, terus ja daftarkan nama diorg tu. X ke selesai masalah. Ini x,buat pelbagai undang2 suh kasi susah daftar. Bodoh piang punya SPR.

Sebenaqnya apa yang aku nampak, ni suma helah SPR nk kasitau kat puak2 pembangkang, klu hangpa kalah teruk sampai trterap nnt jgn salahkan BN pasainya 3.7 juta pemilih baru yg berdaftar dah pangkah BN. Dan aku kompom 3.7 juta tu dh mmg didaftarkan pn tp atas batang tubuh Bangla, Myanmar, Vietnam, Tanah Besar Cina mahupun Awang Hitam yg depa dok kecoh buat operasi pembersihan la ni. Cuma nya muka selain dari muka mcm org Malaysia ni, depa pi letak la kt kawasan Orang Asal ka, kem askar ka. Sapa yg duk tau???

Haha, tu la hangpa. Manjang kene kencing je. Hangpa depa leh tipu la, tp aku jangan. Keturunan Pang5 Ludah ni. Haha

Advertisements

3 Responses to “Kecoh… SPR KENE LUDAH!!!”

  1. Padannn muka Says:

    APapago…. Hangout

  2. C++ Says:

    Bhai Budak Ipoh Timor…

    Hahaha… betui aper yang lu storykan nih… yang gua tak paham… masih ramai lagi orang yang susah nak kena kasi pahamkan… pening aaa… bodo piang betul la…

    • budak ipoh timor Says:

      haha…depa benak pasai suka sangat makan barang cine. tu kata ostad aku dulu la. tp skang bila dh join Pakatan Rakyat ni x tau la plak ostad tu nye prinsip cemana. haha


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: