Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Ke-53

September 1, 2010

Malaysia menyambut ulang tahun kemerdekaannya buat kali ke-53. Kalau dibaratkan usia seorang penjawat awam, ianya hampir membawa  kepada usia persaraan ataupun sudah bersara pada yang mengambil pencen awal. Tatkala umur sudah melepasi usia 40 tahun seharusnya kematangan seseorang itu semakin bertambah baik, cuma barangkali tidak buat yang kurang berakal ataupun yang tidak sempurna kejadiannya.

Justeru sewajibnya dengan usia kemerdekaan negara yang kita sambut, sudah semestinya mana-mana pemimpin yang memerintah negara ini bertindak menjurus kearah kematangan itu. Tidak ada lagi kaedah dwi standard digunakan.

Tentulah pelik lagi malang apabila seorang anak muda kreatif yang mencipta lagu mengutuk perkauman dikerah agar segera dihadapkan ke mahkamah sedangkan pada masa yang sama pengetua yang terang-terangan bersifat perkauman dalam satu pengucapannya pada sebuah perhimpunan pagi sekolah hanya diberikan amaran ‘ringan’ malah dipertahankan hanya kerana dikatakan pernah menerima anugerah cemerlang perkhidmatan. Tindakan masih terus-terusan dilakukan atas dasar perbezaan agama dan warna kulit.

Rakyat mungkin buta untuk menilai tindakan para pemimpin kerajaan yang ada sekarang ini, tapi percayalah segala kebobrokan pemimpin negara sekarang ini akan terus terlakar dalam sejarah negara yang akan ditelah dan dihadami pula oleh rakyat generasi akan datang, yang pada aku adalah lebih baik dari rakyat generasi tua sekarang ini yang rata-ratanya berakidahkan RTM, TV 3 ataupun Utusan Meloya, insyaALlah.

Semoga Malaysia akan diperintah oleh pemimpin yang takutkan ALlah lebih dari takutkan Hantu ALtantunya. Amin…

p/s – credit gambar bendera buat Perisik Rakyat

i

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: